BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det är väl inte jätteuppskattat på skolan att jag har fått vara borta så mycket. Jag går ju ändå där för att lära mig. Samtidigt är det lite dubbelt då det faktiskt handlar om skådespeleri, säger Victoria Dyrstad apropå sitt tajta schema.
Hon är uppväxt i Danderyd, Stockholm och har tidigare gått två år på Calle Flygares teaterskola innan hon hamnade i Göteborg.
– Efter Calle Flygare så sökte jag till Malmö scenskola och kom till sista provet, och året efter kom jag sedan in här i Göteborg. Men precis samtidigt hade jag fått rollen som Elsa och börjat spela in Flykten till framtiden, så det blev ganska hektiskt.
Sökte för skojs skull
Scenskolorna har ett högt söktryck av personer med skådespelarambitioner. Det brukar göras poänger av att personer som Stellan Skarsgård, Alicia Vikander och Mikael Persbrandt faktiskt aldrig kom in, och Victoria Dyrstads snabba framfart blir inte en mindre bedrift då hon ett par år tidigare faktiskt inte sysslade med skådespeleri alls.
– Jag har väl hållit på med måleri och sådant mest innan. Jag gick bild och form på gymnasiet och sökte massa konstskolor utan att komma in. Men sedan började jag ändå på en konst/designskola i Köpenhamn, men hoppade av för att jag insåg att det inte var min grej. Men mina kompisar har alltid sagt att jag borde bli skådis, så när jag flyttade hem från Köpenhamn så provade jag att söka mest för skojs skull.
"Hon är mer verbal och orädd"
På audition satt hon mest och undrade vad fan hon gjorde där, berättar hon. Några av proven var bestämda av skolan, men i övrigt körde Victoria Dyrstad fri improvisation.
– Jag bara hittade på, men det gick vägen. Och sedan när jag kommit in så blev det bara roligare och roligare. Jag fick lite olika småroller och tänkte att, ja, då ska man väl söka scenskolan sen.
Förutom Flykten till framtiden har Victoria synts i Ninja Thybergs Boys and girls samt några kortfilmer. Boys and girls är ett experiment med genusroller där Ninja Thyberg slängt om rollerna och världen är ett matriarkat. Lite som Egalias döttrar fast satt i en high school-filmmiljö. Även i Flykten till framtiden får Victoria Dyrstads karaktär framföra en del feministiska poänger. Filmen handlar om tidsresor där 22-åriga Svante, spelad av Elias Palin, rör sig mellan 1973 och 2016 i jakt på att bota ett hjärtfel som hans egen samtid inte rår på. Victoria Dyrstads karaktär Elsa är en ung tjej från nutiden som inte alls uppskattar Svantes föräldrars uråldriga roller. Bland annat får hon Svantes mamma att gå med i Grupp 8 och ändrar på så sätt om historien.
– Självklart är jag feminist. Men där är nog jag och Elsa ganska lika. Det handlar mer om självklara värderingar. Fast hon är mer verbal och orädd och säger precis vad hon tycker.
Flykten till framtiden är skriven av Ulf Malmros (Smala Sussie, Tjenare Kungen med mera) och regisserad av honom och Jaana Fomin. I rollen som haschrökande skivaffärsägare 1973 syns Henrik Dorsin, och ingen tycks hymla om att filmen hämtat rejält med inspiration från Tillbaka till framtiden-trilogin från 80-talet.
– Jag undvek att efterforska 70-talet så mycket, så att Elsas reaktion och förvåning skulle bli mer äkta. Men jag var lite avundsjuk på Elias och Henrik som fick spela 70-talskaraktärer. De hade så härliga kläder och fick träna in så roliga dialekter.
Inspelningen som hon ska skynda vidare till efter den tidiga frukosten är några kompletteringsscener till Utan hud.
– Det är en independentfilm av några killar som mest gjort reklam innan. Jag spelar en tjej som heter Sara som lider av psykisk ohälsa. Det är en väldigt aktuell film som berör områden som inte synts så mycket på film tidigare.
Projektet har pågått sedan 2015 och för dagen gör Victoria Dyrstad några så kallade pick up-tagningar på en scen filmad tidigare inne på Hagabion. Många bollar i luften som nämnt, och Victoria Dyrstad lär publiken se mer av. I framtiden.