– Jag hoppas att jag attraherar väldigt mångsidiga kvinnor. När jag gör kläder så testar jag allting på mig själv, utgångspunkten är att det ska vara väldigt behagligt att bära det. Även om jag vill göra en tajt kjol ska den ändå sitta jävligt bra, jag vill inte att mina kläder ska hindra kvinnorna som bär dem. Sedan är det ju det ytliga också, att det är så himla fantastiskt att ha på sig kläder som man känner sig upprymd av.
Och det har lönat sig – sedan Klamborn tog sin examen för två år sedan har hon vunnit flera priser för sina kläder.
– Jag har blivit så positivt överraskad att alla i modebranschen har varit så hjälpsamma och att de vill stötta en. Det känns också skönt att bli välkomnad även om man har någon sorts politisk underton, att det kan funka.
Hur ser din politiska underton ut?
– Jag har tänkt ganska mycket på det. Jag gör ju mina kläder och i dem utgår jag kanske inte från någonting politiskt, utan jag gör kläder för att jag är modedesigner och jag gillar färg och form och hur ett plagg känns. Däremot tycker jag att det är viktigt med valen man gör efter att plaggen är färdiga, när man ska plåta kollektionen och när man ska ha modevisning. Till exempel när det gäller vilka modeller man använder.
– Just den här modeveckan fick jag väldigt positiva reaktioner på vår casting. Av sjutton modeller kom fem från modeagenturer, resten var människor som jag och min stylist hade hittat på olika håll. Det gick jättebra, det var fina personer med integritet, pondus och självförtroende.
Ida Klamborn berättar att hon ville att det skulle upplevas som att modellerna var en dynamisk grupp.
– Jag ville ha det här tjejgänget, kompisgänget, och inte den stöpta militärformen. Jag ville att de skulle känna att ”den här outfiten är till mig”, som om de hade plockat ut det finaste de hade i sin garderob och skulle gå ut och ha det najs.
Bearbetar tankar genom kläder
Hon tror att det är därför som visningen i en recension beskrevs med termen ”fuck you-catwalk”.
– Jag tolkar det som att de syftade på castingen, att jag gör vad jag vill och behöver för att skapa min vision. Då blir det ju den här stämningen, de här brudarna kommer ut och äger catwalken på ett helt annat sätt.
Klamborn har också fått höra att hennes kläder är starka och bärbara, någonting som betyder mycket för henne.
– Det kommer mycket från när jag var barn. Jag blev så lätt irriterad på kläder som inte var bekväma och sedan ville jag samtidigt bara ha klänningar och kjolar. Jag var också ganska blyg, jag pratade inte så mycket och då blev kläder ett väldigt viktigt sätt att uttrycka mig.
Kläddesignen har också blivit ett sätt för Klamborn att bearbeta sina egna tankar, berättar hon.
– I de senaste två kollektionerna har jag verkligen utgått från mig själv väldigt mycket. Förra kollektionen var en bearbetning av kärlek och hur man idealiserar kärlek, parallellt med att jag på ett personligt plan behövde bearbeta den frågan. Den här kollektionen handlar mer om någon slags nostalgisk tillbakablick och hur nostalgi kan vara väldigt dåligt för en för att man, återigen, idealiserar någonting. Det är också en personlig reflektion, helt enkelt.
Stärkande samarbeten
Ida Klamborns kläder har även gått hem utanför den direkta modebranschen, bland annat hos flera av Sveriges mest inflytelserika feminister. Skådespelaren Bianca Kronlöf är en stor fan, likaså journalisten Karin ”Kakan” Hermansson, sångaren Seinabo Sey och rapparen Silvana Imam. Sångaren Zara Larsson agerade modell på Klamborns senaste visning.
– Det är ju väldigt stärkande, definitivt, för jag kände inte de här personerna alls innan utan det är sedan jag flyttade hit och började jobba med mitt varumärke som jag har lärt känna dem. Jag har alltid sett dem och tänkt ”coola kvinnor”, men det är också de som har hittat mig, vilket känns jätteroligt. Att man knyts ihop genom sina gemensamma intressen på något sätt.