BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Handlingen i ”Charmören” kretsar kring Esmail, en ung och vacker man som kommit från Iran till Köpenhamn. Han har varit i landet i två år och riskerar att utvisas snart om han inte hittar en dansk kvinna som vill gifta sig med honom. Esmail försöker lösa detta genom att ragga kvinnor på krogar. Han lyckas väl som förförare, men hittar ändå ingen som vill gifta sig med honom, utan hans kärlekshistorier avslutas alltid oväntat snabbt.
Under filmens gång känner han sig hotad från flera håll, där han utöver risken för utvisning har en historia ur det förflutna som börjar jaga honom. När han sedan träffar en kvinna som han förälskar sig i så ökar problematiken. Mot slutet avlöjas att Esmail har fler än en hemlighet med sig i bagaget.
Kostym och smidighet
Handlingen till filmen växte fram ur de samtal som Milad Alami förde med manusförfattaren Ingeborg Topsøe.
– Det började inte med själva historien, utan att vi kom fram till vad det var för karaktär vi ville skildra. När vi hade hittat den så var det lätt att komma fram också till berättelsen, säger Milad Alami.
Esmail rör sig mellan olika miljöer i Köpenhamn. Från sitt liv som flykting med en enkel bostad och osäker försörjning, så räcker det med en kostym och ett smidigt sätt för att han genom de kvinnor han träffar blir inbjuden till olika sammanhang. Han gör genom dem tillfälliga nedslag inom den danska medelklassvärlden.
– Han ser ut att ha egentligen allt de andra har, utom ett danskt pass, men kan samtidigt aldrig riktigt vara sig själv, säger Milad Alami.
Otippad karriär
Milad Alami kom från Iran till Sverige som sexåring, växte upp i Skellefteå och är nu som filmare huvudsakligen baserad i Danmark. Hans väg in i filmbranschen har skett stegvis, där ett liv som filmregissör inte såg ut att vara en av de möjligheter som fanns när han växte upp.
– I Skellefteå fanns det inga som höll på med film. Det var inte förrän jag kom in på Den danske filmskolen som jag träffade människor som faktiskt ägnade sig åt det, säger han.
Filmintresset fanns där tidigt. Milad Alami tittade på mycket film och betade av hela registret av klassiska filmskapare. Som ung vuxen var han under en period tillbaka i Iran och gjorde där två kortfilmer som banade hans väg till filmskolan.
– Vi var ett team på fyra personer som gjorde filmerna helt på egen hand, säger han.
Under skoltiden fick han producera filmer i rask takt.
– Jag gjorde 20 kortfilmer det första året, vilket är ett galet högt tempo, säger han.
Efter avslutad utbildning gjorde han ytterligare ett par kortfilmer, innan han kände sig redo för att sätta igång med sin första långfilm. Han ville då jobba tillsammans med en manusförfattare, och den först han tänkte på var Ingeborg Topsøe som var danska men som tidigare hade varit verksam i London och som just hade flyttat tillbaka till Danmark.
När manuset till ”Charmören” var klart återstod att hitta rätt skådespelare till huvudrollen, vilket visade sig vara desto svårare.
– Det var omkring 100 skådespelare från hela Danmark som provfilmade, utan att det kändes rätt, säger Milad Alami.
Barndomsvän
Under tiden som provfilmningen pågick pratade Milad Alami ofta med Ardalan Esmaili, som likt honom själv hade rötter i Iran och är uppväxt i Skellefteå. I ett sent skede gjordes en liten ändring i manus som innebar att Esmail inte längre behövde kunna tala flytande danska. Ardalan Esmaili provfilmade då för rollen och passade perfekt.
– Han har just den sensibilitet och underliggande skörhet som vi sökte, säger Milad Alami.
För att göra rollen rättvis lade Ardalan Esmaili ner mycket tid på förberedelser, som inkluderade både språkkurs i danska samtidigt som han behövde förbättra sina kunskaper i persiska, för att kunna tala utan brytning. För Ardalan Esmaili var rollen speciell.
– Min första roll någonsin hade jag som 17-åring i en novellfilm som Milad spelade in i Skellefteå. Det var det som sedan fick mig att vilja blir skådespelare, berättar han.
”Charmören” är en dansk film, men en tredje svensk som är med bland dem som gjort filmen är fotografen Sophia Olsson, som tidigare stod bakom kameran vid inspelningen av förra årets succéfilm ”Sameblod”. Hon har tillsammans med scenografen gjort ”Charmören” till en visuellt vacker film, som växlar mellan varma och kalla färger beroende på scenernas innehåll.