BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
”Publiken är kunnig i opera”
– Jag var här på Skäret och sjöng titelrollen i ”Lucia di Lammermoor” 2012 och det känns verkligen speciellt att vara tillbaka. Jag har samlat på mig mycket erfarenhet sedan förra gången och nu klarar jag av att fylla den speciella miljön som operahuset på Skäret utgör, säger Yitian Luan.
– Publiken är kunnig i opera och dessutom är luften så klar och frisk. Liksom människorna är här, fortsätter hon.
Regisserar gör den prisbelönta amerikanskan Leslie Swackhammer som satt upp Madama Butterfly på tio olika operascener i Nordamerika.
– Jag satte upp Madama Butterfly på Washington National Opera som är USA.s nationalscen och före det i San Francisco. Här på Skäret blir det Europapremiär för mig, säger Leslie Swackhammer.
Verkar mellan teater och opera
Hon påpekar att hon är lika mycket teater- som operaregissör och att Madame Butterfly just därför ligger henne så nära hjärtat.
– Puccini var ett dramaturgiskt geni som gav liv åt realistiska rollfigurer. När han skrev operan i början av förra sekelskiftet gjorde han det i samma anda som sina samtida teatergiganter Ibsen och Tjechov. Det var en revolution inom operavärlden, säger Leslie Swackhammer.
Självständig genom Puccini
Historien om Madama Butterfly och Pinkerton bygger ytterst på en novell av John Luther Long. Men den ger Leslie Swackhammer inte mycket för.
– Boken är rasistisk medan Puccini gjorde henne till en betydligt mer självständig varelse i sin opera. Även om slutet är sorgligt så handlar hon i enighet med sin familjs traditioner och eftersom hennes far var samuraj fanns det bara ett sätt för henne att göra det på, säger Leslie Swackhammer.
– Hennes agerande blir den slutgiltiga följden av att en amerikansk militär som kommer till Japan full med ungdomliga hormoner och med massor av pengar på fickan, beter sig så som han gör, fortsätter hon.
De båda tenorerna Aaron Cawly från Irland och Cody Austin från USA sjunger omväxlande rollen som löjtnant Pinkerton vid varannan föreställning. För Cody Austin är det för första gången han uppträder i Sverige.
– Det ska bli fantastiskt att uppträda här på Skäret. Publiken sitter mycket närmare scenen inne i det gamla virkeslagret än vad jag är van vid i traditionella operahus och så har jag så klart hört talas om akustiken, säger Cody Austin.
”Vi ska prestera magi”
Även regissören ser fram emot den ovanliga operamiljön. Hon visar i sin mobil foton på salongen från nationalscenen i Washington DC med röda sammetsfåtöljer och exklusiva loger.
– Och så är det så mycket digital teknik att hålla reda på. Här är det som visas handgjort och luften och lukterna utifrån naturen kommer in i salongen. Så som vi kommer att göra Madama Butterfly kan bara göras här på Skäret. Vi ska prestera magi, säger Leslie Swackhammer.