BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Jag tycker att vi har hittat formatet och att formen sitter nu. Vi har publiken med oss och de har börjat få in vanan att det är i oktober det är jazzfestival, säger Eric Birath. Festivalchefen har haft stressiga dagar innan festivalstart, men låter ändå förhållandevis samlad.
– Det känns som att vi har läget relativt under kontroll. Man är ju alltid nojig över biljettförsäljningen. Helst vill vi ju så klart att alla konserter ska vara utsålda, men det är en värld vi är vana vid som arrangörer.
Kan ni sakna en mer sammanhållen sommarfestival ibland?
– Jag var inte med när vi gjorde utomhusfestivalen själv, men har gjort andra sommarfestivaler, som Popaganda. Och det här formatet är ju bra mycket vänligare mot arrangören. Så jag saknar det nog inte. Det är ganska trevligt att sprida sina gracer lite. Sommaren har sina festivaler och då är det kul att det händer något under resten av året. Man går in i en murrig höst och får en hel vecka med jazz.
Hoppas tangera publikrekord
De senaste åren har det totala besöksantalet legat runt 25 000 besökare, en siffra som arrangörerna hoppas nå även i år.
– Vi hoppas åtminstone tangera den siffran. Jag tror att det är publikrekord, för jag kan inte tänka mig att man var uppe på de siffrorna när det låg utomhus. Sedan är det ju så att flertalet besökare går på flera konserter, så det är inte unika besökare. Men besöksantalet är nog i topp nu.
Mer sammanhållet i år
Årets program har inslag från soul, världsmusik och blues, men är ändå mer sammanhållet musikaliskt än den ganska spretiga genreblandning som den gamla jazzfestivalen stod för.
– Vi försöker se till någon sorts jazzkärna, men sedan gör vi en del utsvävningar, som Tingsek till exempel som gör en unik svensk soul, tycker jag. Någonstans har ju alltid jazzen lånat och låtit influera sig av många andra genrer, så det vore konstigt att inte kika lite i sidled. Vi försöker koncentrera oss på att göra ett jazzigt program, men samtidigt konstnärligt. Som med Fatoumata Diawara, som ska spela med den nya svenska jazzeliten i Stockholm Art Orchestra. Eller nyare namn som Sons of Kemet som blandar in balkanrock och Jari Haapalainen trio, som gör någon sorts kraut-jazz.
Vilka artister är du själv mest nöjd med att ha bokat i år?
– Abdullah Ibrahim, Archie Shepp och Roscoe Mitchell är mina tre personliga höjdpunkter. Det är tre extremt tunga legendarer inom sina fält. Abdullah som är en otrolig pianist och med hela sin bakgrund från Sydafrika och i exil i USA, med motståndet mot apartheid. Roscoe är ju i stort sett frijazzens gudfader. Och Archie tillhör toppen av avant garde-jazzen. Det är kul att kunna bjuda på tre så stora legendarer.
Vilka nyare och mer okända namn vill du propsa lite extra för?
– Alfredo Rodriguez trio som spelar på Fasching den 12 oktober, tillsammans med den indisk-amerikanska sångaren Ganavaya Doraiswamy. Det är en smäktande kubansk pianotrio, väldigt flytande, organiskt och otroligt vackert. Och Susanna Risberg trio, som spelar på Scandic Haymarket, som verkligen har slagit ner med kraft i jazz-Sverige. Om jag får välja en till så säger jag Sisters of Invention, som spelar på Kulturhuset. Det är två systrar som släppte en väldigt spännande platta i fjol.
Hur mår svensk jazz överlag i dag?
– Jag tycker att den verkar må väldigt bra. Det saknas spelställen för svensk jazz, både i storstäderna och ute i landet, men det finns fruktansvärt mycket bra musik. Nästan varje vecka kommer det nya artister. Det är en extremt fritänkande musik och det är mycket som inte riktigt går att genrebestämma. Det är mycket möten mellan jazzen och rocken eller punken. Det känns som jazzen har blivit hipp igen, avslutar Eric Birath.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
1. Fatoumata Diawara & Stockholm Art Orchestra, 7/10, Kulturhuset Stadsteatern.
Diawara föddes i Elfenbenskusten, men räknar Mali till sitt hemland och har blivit en av de största stjärnorna i Västafrika. Hennes texter tar upp brännande aktuella ämnen som könsstympning, båtflyktingar och krig. Till Stockholm kommer hon för en unik konsert med Nils Berg och hans Art Orchestra.
2. Dee Dee Bridgewater och Archie Shepp Quartet, 15/10, Konserthuset.
Från Memphis, Tennessee, kommer en av världens mest inflytelserika jazzsångerskor för en dubbelkonsert tillsammans med en av avant garde-jazzens största legendarer. Bridgewater är förutom trefaldigt Grammy-belönad jazzsångerska även skådespelare (prisbelönt för sin roll som Billie Holiday i Lady Day) och FN-ambassadör för jordbruks- och livsmedelsorganisationen FAO.
3. Malena Ernman och Magnus Lindgren, 8/10, Vasateatern.
Den folkkära operasångerskan som fick ett brett genombrott när hon vann svenska Melodifestivalen 2009 med "La Voix". Och den prisbelönte jazzmusikern, kompositören och arrangören som räknas som en av de största inom modern svensk jazz. Tillsammans bjuder de på nyskrivet material, egna låtar och visor.