BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Scenen är jobbig. Man blir så självmedveten. Kan jag göra så här eller ser det fult ut? Jag ville inte bli bedömd, jag ville inte utsätta mig för det. Men sedan har vi stått på scen i alla fall. Vi har ett konto på Instagram och när vi spelar så presenterar vi oss som Märtha Frans, säger Sofia Adolfsson.
Musiken får ta större plats
Det är svårt att säga om konceptet Märtha Frans till slut kom över dem, eller om de kom över det. I arbetet strävar det oavsett efter att vara så mycket sig själva som möjligt.
– Det funkar bra och det är skönt. Men det är ju svårt också, säger Sofia Adolfsson.
Musiken tar allt större plats i deras liv. Då de bor tillsammans blir arbetstiden lätt lång, samtidigt som musikproduktionen blir enklare ju närmre de kommer varandra. Det blir lättare att kompromissa, men även att förstå vad den andra menar och följa olika tankebanor.
– Just nu är vi inne i ett sound-skifte. Eller de låtar vi gör nu låter väldigt olika våra första låtar. Vi lyssnar på väldigt blandad musik, men eftersom vi har valt att gå en elektronisk väg så blir det att man lyssnar på mycket dansmusik. Och filmmusik från italienska skräckfilmer. Jag älskar det! Och 80-talsmusik. Trummaskiner! Säger Johan Schön.
Mixar helst själva
I början arbetade de ihop med en mixare som gjorde slutmixen av deras låtar. Men med tiden har de lärt sig tekniken själva och nu föredrar de att själva mixa. Mixen är en så stor del av det slutliga soundet, menar de. Det vill de inte att någon annan ska göra.
– Just nu mixar vi en EP, ”Ingens fel”, som kommer i augusti, säger Sofia Adolfsson.
– Den är nog det bästa vi gjort. Den är mer upptempo än vad det har varit i vår musik tidigare, säger Johan Schön.
Stor eller liten
Men även om de redan ligger på ett skivbolag och har en lång rad spelningar inbokade både i Norrköping och resten av Sverige under sommaren tycker de att det är svårt att nå ut till en större publik utan pengar. Och så är det där med konceptet igen. Och integriteten. Att sälja sig själv. Hur långt en ska gå, vad det innebär – eller inte. De vill så klart nå ut med sin musik å ena sidan, å andra sidan föredrar de att lyssnarna hittar dem på egen hand framför att de ska bli ”påpackade” musiken.
– Det är svårt att nå ut utan pengar. Och utan PR får man inga plays, säger Sofia Adolfsson.
Till den positiva sidan av myntet hör oberoendet det innebär med lite PR.
– Det ger ju en frihet vad gäller soundet. Och så får man ju in pengar när man spelar live. Och man kan ju göra annat på scen också, det behöver ju inte bara vara vi som sjunger, säger Johan Schön.
Naivitet vinner över kontroll
Uppstyrdheten igen. Det blir tydligt att de på ett sätt är uppstyrda, de jobbar hårt och medvetet. Samtidigt räds de att tappa kontrollen eller tvingas arbeta efter en plan skapad av andra.
– Jag vill hellre bara vara naiv och bara göra musik, säger Sofia Adolfsson.