BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Den tragiska händelsen har fått en avgörande roll i det moderna Indiens historia. Jyoti Singh Pandey var på många sätt sinnebilden för den moderna indiska kvinnan. Hon var den första i sin familj som studerade på universitetet, hon klädde sig i jeans, rörde sig ute på kvällstid och när hon attackerades hade hon varit på bio med en manlig kompis, något som fram tills nyligen varit helt otänkbart i Indien.
– Vi ser en ny sorts kvinna växa fram som tar för sig mer, uttrycker sig mer och får en mycket högre röst. Men samtidigt är hon otroligt kluven. Hon vill någonstans göra revolution, men det blir en dubbel process fylld av skuld och skam, säger Ulrika Nandra.
Men någonting förändrades efter övergreppet. För första gången väcktes massiva protester där män och kvinnor protesterade tillsammans för kvinnors rättigheter.
– Tystnaden var bruten och händelsen kan därför räknas som en milstolpe i Indiens historia, säger Ulrika Nandra.
Land i snabb förändring
I boken beskriver hon det som kan kallas Indiens växtvärk. På bara några årtionden har landet utvecklats i rekordfart. Tillväxten är hög och i snabb takt har en helt ny medelklass vuxit fram, samtidigt har skillnaderna mellan fattiga och rika har aldrig varit större, förklarar Ulrika Nandra. Därtill sköljer budskap om att konsumera och att Indien är ett modernt land in över samhället.
Ulrika Nandra, som själv har indisk bakgrund, har varit i landet i längre perioder vid tre tillfällen. 1994, 1999 och 2006-2007.
– 1999 märkte jag en väldigt tydlig skillnad i hur kvinnor rörde sig ute på gatorna på ett helt annat sätt än tidigare. De var ute och förvärvsarbetade i högre utsträckning och man kunde se kvinnor som rörde sig ensamma. Men samtidigt fanns anständighetsmoralen där. Kvinnorna rörde sig alltid med tydliga mål och att strötitta gör man helt enkelt inte. Vid den här tiden kom det fler och fler rapporter om syraattacker mot kvinnor och de jag pratade med berättade om en ny utsatthet på grund av att de rörde sig ute, säger hon.
Utvecklingen mot ett modernt samhälle har alltså varit komplex.
Förklaringen till övergreppen och attackerna finns att hämta i den snabba samhällsutvecklingen, menar Ulrika Nandra. Där unga män lämnar sina familjer och flyttar i till städerna.
– Tänk på att det här är män vars tidigare kontakt med kvinnor begränsat sig till mammor, systrar och kusiner. Alla andra kvinnor är som utomjordingar för dem. Och ovanpå det har vi en moral där även män får lära sig att det är skamligt att visa sexuella känslor. Så står de plötsligt där exponerade och lösgjorda från sina sociala ankare. Det är väldigt förvirrande för många och sätter samhället rejält i gungning, säger hon.
Samtidigt finns det mycket som är hoppfullt, säger Ulrika Nandra. Gruppvåldtäkten på Jyoti Singh Pandey ledde till förändringar i det indiska samhället. Tabut kring det sexuella våldet bröts, och sexualbrottslagarna blev hårdare. I spåren av de första protesterna har en ny rörelse av studentprotester växt fram, som angriper både de sexuella ojämlikheterna och klassojämlikheterna i landet.
– Lagarna är jätteviktiga, men det går inte att tvinga människor att tänka annorlunda. Anständighetsmoralen både skapar tabu och straffar den som överträder och sitter hårt i den indiska identiteten, men nu är den till stor del i uppluckring och det infinner sig en tomhet som måste ersättas med någonting. Här menar jag att det behövs sociala och socioekonomiska insatser, säger hon.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Jyoti Singh Pandey skadades så allvarligt vid gruppvåldtäkten att hon avled av sina skador. Men till och med på sin dödsbädd speglade hon kvinnans situation i dagens Indien. En av de sista sakerna hon gjorde i livet var att be sina föräldrar om ursäkt. Hon bad om förlåtelse för den situationen hon visste att hon försatt dem i–skammen som väntar när dottern tagit sig friheter och sedan våldtagits.
– Alla vet att om du blir utsatt för någonting så kommer det att falla tillbaka på dig som kvinna och på din familj. Det förenar varenda indisk kvinna.