– Tanken var att visa världen att Frankrike kan, vi tog något av Best of France när vi valde skådespelare och team, säger seriens stjärna, Omar Sy i en intervju i fransk Public Service och fortsätter:
– Arsène Lupin är Frankrikes James Bond.
Det är en påkostad, välgjord och snygg historia. Det drönar-filmas över Paris mest emblematiska platser. De välbärgade karaktärerna tillåter ett frosseri i vackra människor och kläder, flotta herrgårdsmiljöer och haussmanianska våningar. Naturligtvis finns det åtminstone en jaktscen där hjälten hoppar över Paris karaktäristiska skorstenar och takåsar. Parissuktande resenärer i coronakarantän får sig en rejäl dos av allt det där som annars lockar till glamourösa weekendresor. Tempot är högt, det är extremt effektivt berättat och utan att gå på djupet lyckas man väva in en lättförståelig bakgrundshistoria – kanske överdrivet simpel ibland men hela tiden tillräckligt trovärdig för att drivas framåt. Innan du hunnit bli allt för kritisk har du slukat alla fem avsnitt.
Betydelsefull casting
Arsène Lupin, gentlemannatjuven från La Belle Époque, dök för första gången upp i boklådorna år 1905. Författaren Maurice Leblanc skrev sammanlagt 18 bladvändarromaner om den listige bedragaren i cylinderhatt och monokel. Böckerna har sedan gett upphov till en lång rad teaterpjäser, tv-serier och filmer. Och även om Netflix-serien inte är en direkt filmatisering av boken – Assane Diop i serien får en Arsène Lupin-bok av sin far som blir något av en ledstjärna i hans liv– så är det första gången gentlemannen spelas av en svart skådespelare.
Effektiviteten i berättandet bygger till stor del på att vi går med på vissa premisser (Varning, mindre spoilers!): Att en svart städare i Louvren i princip är osynlig, att en stormrik, svart man däremot måste kollas upp – kan han verkligen vara så rik som han påstår? Och dessutom, efter att noggrant ha granskats och till slut accepterats, kan han fortfarande fly tillbaka in i rollen som obetydlig städare och på så vis återigen ”försvinna” ur den rika, vita mannens blickfång.
Vi går också med på att en stor, muskulös man som lurar av en liten gullig dam hennes smycken är den här historiens good guy. Detta eftersom juvelerna kommer från makens tid i Belgiska Kongo. Tittaren gör utan motstånd Assane sällskap i en sarkastisk skål för ”gamla goda tiders skull”. Åsikten att kolonialmakternas brott mot folken de koloniserade var av ondo är tillräckligt generaliserad för att det ska fungera, berättarmässigt. Det är dock fortfarande en känslig fråga i Frankrike.
Gig-jobb och klassamhälle
Om Arsène Lupin från Paris Belle Époque-tid kunde använda sig av de rikas fäbless för det vackra sakerna, nationalromantik och hierarkier gör dagens version detsamma med de moderna versionerna av detta. Assane Diop är en svart man i dagens franska klassamhälle. Han iklär sig rollen som arbetare längst ned på samhällsstegen – en position som Frankrike i stor utsträckning utgörs av minoriteterna från de gamla kolonierna. De som städar och servar, de som syns lite överallt i samhället men som ingen riktigt ser. Dagens uberifierade, gig-jobbande prekariat får dessutom en egen scen där Assane Diop klär sig som ett av Paris alla cykelbud med matlådor på ryggen och som sådant lyckas förvilla polisen i Parc du Luxembourg – genom att kalla dit ett tjugotal andra cykelbud i samma gigbolagsuniform.
Inte bara hyllningar
Men serien är inte unisont hyllad i Frankrike. Skådespelaren Omar Sy, som numera installerat sig i Hollywood, är också en förgrundsfigur för den franska Black Lives Matter-rörelsen. Han har gått ut till stöd för Adama Traoré, den ”franska George Floyd” som dog under polisarrest 2016 samt dennes familjs kamp för rättvisa. Denna så kallade ”identitetsaktivism ” är väldigt illa omtyckt i flera franska läger, både till vänster och höger. I det universialism-vurmade Frankrike ses det som ickefranskt och som ett sätt att importera amerikanska rasmotsättningar. När det blev känt att det var just Omar Sy som skulle spela den mytomspunne hjälte Lupin blev den delen av Frankrike rasande:
”Vad kommer näst, Jean-Paul Rouve som Muhammed Ali?” kommenterade någon på Twitter. Det blev viralt och svarades med en tusentals likande förslag: ”Fabrice Luchini som Malcolm X, Jean Claude Van Damme som Mandela, Depardieu som Obama…” Kritiken om den så kallade ”omvända rasismen” kom också från proffstyckaren och dömda rasisten Eric Zemmour i Cnews – i nationell teve på bästa sändningstid.
Protesterna till trots: När analyser av klass och kolonialism bakades in i en historia inspirerad av en klassisk fransk romanserie blev det den största, franska internationella succén på decennier. Den franska film- och serieindustrin jublar. Lupin spås kunna ge Frankrike sin cinematografiska status åter.
Och längst fram, som representant för det nya, framgångsrika Frankrike står Omar Sy: en charmig och talangfull skådespelare från den illa beryktade förorten Trappes utanför Paris.
Världen tittar – han ser till att vi verkligen ser.