– Jag fick många frågor när jag reste runt för att presentera mig: ”Hur kan vi göra för att få filmturism som i Ystad?”, frågade man i andra städer och länder. Samtidigt undrade många i Ystad hur de kunde gå vidare och ville få inspiration från hur andra platser har gjort, säger han.
Så föddes tanken att skapa en konferens på temat filmturism, eller fiktionsturism för att också inkludera litteraturen. För att turista i filmers och litteraturens fotspår är ett växande fenomen. I Skåne är det främst film och tv-produktioner efter litterära förlagor med internationell framgång som skapar turism. Öresund Film Commission, som är en del av Film i Skåne, har funnits i tolv år. Syftet är bland annat att marknadsföra Öresundsregionen som en lämplig inspelningsplats för internationella filmer.
Inte bara skandinaviska länder
Konferensen, den sjätte i ordningen, hålls den 14–15 september. Främst deltagare från andra skandinaviska länder har anmält sin ankomst, men Storbritannien, Tyskland och Nederländerna är länder som också visar stort intresse för den svenska fiktionsturismen. Målgruppen är personer som arbetar med destinationsturism på olika sätt. Nordirland, som genom att den amerikanska tv-serien Game of -Thrones spelades in där, är ett exempel på fiktionsturism som presenteras på konferensen. På programmet finns också förhandsvisning av tredje säsongen av tv-serien Bron.
Just Bron är ett exempel på fiktionsturism där samarbetet med filmbolaget har fungerat mycket bra. Det tycker Petra Rundqvist, anställd av Ystad kommun som filmstrateg. Hon jämför med samarbetet kring Wallander-filmerna.
– Det var tydligt att Henning Mankell inte ville att Wallander-böckerna och filmerna skulle bli marknadsföring för Ystad. Därför har det inte varit helt enkelt att utveckla turismen runt böckerna och filmerna, säger hon.
– Nu säljs dock en guidebok som Ystad kommun gjort i samarbete med Henning Mankell. Det gick han med på, villkorat att överskottet går till en barnby i Moçambique.
Varför just Ystad, där den ofta anlitade filmstudion Ystad Studio finns, har anställt en filmstrateg är för att kommunen blev nedringd i samband med många praktiska frågor runt filminspelningarna som skedde i kommunen. I dag arbetar Petra Rundqvist för Ystads räkning mer utvidgat kring film och även med konferensen Mixed Reality.
Båda sidorna vinner
Enligt nyligen gjorda undersökningar i Ystad så kommer 15 procent av turisterna i staden tack vare Wallander-filmerna. Att ha en filminspelning i en stad genererar också intäkter i samband med inspelning för till exempel hotellnäring och biluthyrare. Att en stad har nytta av fiktionen för att öka turismen är enkelt att se. Men vad har film och fiktion för nytta av turismen?
– Genom ökad turism lever produkten längre. Filmen exponeras mer och längre. Det skapas ett intresse som kan leda till bland annat ökad uthyrning och därmed generera mer pengar för filmen, säger Mikael Svensson.
Samtidigt finns det avigsidor. Woody Allens senaste filmer har tydligt haft en slags produktplacering av olika städer. Den stad som kan betala för sig får sitt namn i titeln och handlingen förlagd dit.
– Här i Sverige finns det dock inte sådana pengar i detta. Och filmerna visar inte bara en ljus sida av Sverige, filmerna efter Stieg Larssons böcker till exempel, de visar upp en mörkare och mer komplex bild och inte som den typiska turistbilden av Sverige. •