– Jag hade väl knott mig in där ibland när jag behövde något, men annars hade Freddies alla grejer stått där och blivit mer och mer, säger Bella Wadling.
– Jo, via bakvägen, ja. Framsidan var som en mur, helt ogenomtränglig. Men vi insåg väl ganska direkt att det måste sorteras. Alternativet hade varit containern, så det var inget riktigt alternativ, fortsätter Henryk Lipp, vän till Freddie Wadling och duo med honom i bandet Blue for two.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Unik inblick
Paret Wadlings villa i Långedrag brann 2014 och lågorna tog det mesta med sig. Och då Freddie Wadling gick bort för nästan exakt ett år sedan blev all bråte han samlat på sig under åren till en skatt och unik inblick i sångaren och konstnärens liv. Freddie Wadling framstår av alla historier som något av en ”hoarder” som vi skulle kalla det i dag. Oförmögen att göra sig av med någonting alls.
– Han ville inte slänga någonting utan använde allt. Jag är kanske lite likadan, men ur miljösynpunkt, och sedan anammade jag nog Freddies sätt över åren, säger Bella Wadling.
Men saker som var eller hade varit i just Freddie Wadling ägo, eller bara hans närhet, tillräckligt länge förvandlades liksom och blev till något annat.
– Han gjorde om saker tills de blev en del av honom själv. Ett trumskinn blev snabbt en målarduk, en penna blev något mystiskt föremål och allt fick något rituellt perspektiv. Exakt vad visste nog bara Freddie själv. Men jag tror att han såg sakerna som en förlängning av sig själv och då är det inte lätt att slänga dem sedan, säger Henryk Lipp.
Inga tingest var för små för Freddie Wadling att ge sig an, och vart helst han befann sig klottrade och utsmyckade han saker. Och befann han sig någonstans tillräckligt länge var snart ytan runt omkring honom ett ”Freddie-space”, som Henryk Lipp beskriver det. Och så har det tydligen alltid varit, från de olika lägenheterna han bodde i till studio och turnébussar de har delat.
Foton och urklipp
Men Freddie Wadlings kabinett, som utställning heter, innehåller inte bara konstverk och av Freddie Wadling besjälade föremål. Här finns även en lång tidslinje med sparade fotografier, tidningsurklipp, konsertaffischer och annat. Även alla böcker, filmer, fanzines och andra populärkulturella klenoder från hans lådor ges utrymme. Till det blir det projiceringar med gamla liveklipp, sångtexter och musik att lyssna till i hörlurar.
– Vi har ju även musikutställningen här på ovanvåningen, och var det någon man skulle göra en djupdykning i så var det Freddie Wadling, säger Maja Björk Lindahl, utställningsproducent.
Hon och kommunikatören Marie Wettmark har jobbat nära Freddie Wadlings anhöriga för att sålla ut bland den enorma mängden attiraljer och konkretisera det till en färdig utställning.
– Det har varit så himla skönt att möta kunniga människor som kommit med ett annat professionellt perspektiv. Vi är ju bara känslomänniskor, säger Henryk Lipp.
Men även proffsen stod lätt lamslagna den första tiden när de fick se hur mycket det där garaget egentligen gömde.
– Första dagen kom vi inget vart. Vi gick bara runt och öppnade och stängde lådor. Det var ganska överväldigande, säger Marie Wettmark med ett skratt.
Fokuserat arbete
Men fokuserat arbete, sortering i flera led, sju fulla skåpbilar till tippen och någonstans kring 4 000–6 000 avfotograferade föremål som skrivits lånehandlingar på senare så är det mesta ändå klart dagarna innan öppning.
Även vännen, konstnären och tonsättaren Carl Michael von Hausswolff har varit bidragande till att utställningen kommit till. Både han, Bella Wadling, Henryk Lipp och nio andra personer har intervjuats av inhyrda journalisten Hanna Jedvik. Intervjuerna, med namn som tidigare flickvännen till Freddie Wadling och numera världskände fotografen Annika von Hausswolff, turnéledaren Mimi Ohlsson och fotografen Lars Sundestrand finns att lyssna till i hörlurar på utställningen. Den sistnämnde var en central gestalt i 70-talets punkrörelse i Göteborg och startade fanzinet Fun time. Utställningen och Freddie till ära så har han skapat ett 25:e specialnummer av Fun time, nära 40 år efter de andra, kallat ”Freddies garage”.
– Redan från första dagen florerade det så himla många historier kring hur Freddie Wadling var och saker han gjort. Så vi bestämde oss för att museets röst skulle vara så liten som möjligt, och istället låta dem som kände honom höras. Så lösningen att låta Hanna Jedvik intervjua dem kändes som en bra ingång, säger Maja Björk Lindahl.
Ett rum i rummet
I ena hörnet av de tre rummen som utgör Freddie Wadlings kabinett finns en replika av det Freddie Wadling-space som Henryk Lipp pratar om. Ett rum i rummet som ska efterlikna hur Freddie Wadling hade det runt omkring sig och ge en känsla för hur han hade det.
– När huset hade brunnit ner och jag frågade Freddie om det var något speciellt som han ville att jag skulle titta efter bland resterna så sa han tre saker. Det var en silverdollar han hade haft sedan han var liten, en pendel eller lod eller vad man ska kalla det och en liten japansk Mickey mus som han kallade den. En liten leksak, säger Bella Wadling.
De där föremålen tycks vara talande för hur Freddie Wadling såg på saker.
– Jag tror att Freddie levde i alla sina tidsåldrar samtidigt. För honom var barndomen bara runt hörnet och lika värdefullt som kultur och litteratur från vuxenvärlden. Han gjorde ingen skillnad mellan högt och lågt utan en liten leksak hade lika stor bäring som en Fassbinderfilm, säger Henryk Lipp.
Minneskväll
På invigningen på fredag hålls en minneskväll kallad Freddie Wadlings Déjà Voodoo. Där kommer nära vännerna och medmusikerna Chips Kiesbye från Sator ihop med Henryk Lipp själv, Simon Ohlsson från Silverbullit och Amanda Werne och Anna von Hausswolff att spela.
– Amanda och Anna har startat ett nytt band för det här. Starnet heter de. De har pratat länge om att göra något ihop så det blir ju väldigt kul, säger Henryk Lipp.