Nu tar projektet nästa steg och blir musikal. I slutet av februari är det premiär för den nyskrivna föreställningen ”Bland drakar och dragqueens” på Konserthuset i Stockholm med dragshowartisten Inga Tvivel (Jan Ericson) och Kungliga filharmonikernas orkesterakademis träblåsensemble.
– Med hjälp av dragshow visar vi att allt är möjligt. Som att en fantasifigur från sagornas värld dimper ner i barnens värd, säger regissören Petter Wallenberg.
Musikalen handlar om ett barn som egentligen är en drake men inte vet om det än. Ett spännande och roligt äventyr där barnet försöker passa in och vara som alla andra. Mitt i samlingen på förskolan kommer det plötsligt fram ett par stora vingar och en svans.
– Drakar är en symbol för utanförskap. De är vackra och ett slags outsiders. Vi har försökt göra en rolig, poetisk och gripande historia om att försöka förhålla sig till världen och att det är okej att vara annorlunda. Men först och främst är det ett äventyr säger Petter Wallenberg.
Hotades av NMR
Som Dagens ETC tidigare rapporterat hotade Nordiska motståndsrörelsen NMR i oktober 2020 både biblioteket i Nykvarn och Täby för att de valt att bjuda in sagoföreställningen ”Bland drakar och dagqueens”. På plakat i lokalerna hade den våldsamma nazistiska gruppen satt upp plakat med texten: ”Små barn ska inte ha något att göra med sexuellt avvikande personer” och ”alla barn har rätt till en sund uppväxt utan kulturmarxistisk propaganda tänkt att få dem att ifrågasätta det mest naturliga som finns, nämligen deras egna kroppar”.
– Det som är så talande när vuxna drar växlar på den här produktionen är att de aldrig sett den. De tror att det är ett identitetspolitiskt projekt och som på någon sexualpolitisk nivå vill korrumpera barn. Det är så långt ifrån verkligheten som det kan bli, säger Petter Wallenberg.
Själv brukar han säga att dragshowartister är precis som clowner – de klär ut sig och tokar sig för barn.
– Den enda skillnaden är att det här är snygga clowner, säger han och skrattar.
Folkkärt i Sverige
Petter Wallenberg menar att Sverige är ett speciellt land där dragshow har varit folkkärt länge, i och med gruppen After darks framgångar från mitten av 70-talet och framåt.
– Det är glamour, stjärnglans och ett sätt att sprida lite färgsprakande fantasi över vardagen. Vi har en stor publik där föräldrarna kommer lika mycket för sin egen skull som för barnens, säger han.
I mötet mellan barnen och dragartisterna uppstår ofta något mycket speciellt. Särskilt minns Petter Wallenberg en liten flicka som kom till sagostund på ett bibliotek i Hallstahammar.
Hon sa: ”Eftersom du får vara prinsessa så får jag vara enhörning. Jag har förstått det nu.”
– Vi har mött flera tusen barn genom åren. Barnen förstår dragshow. De känner igen det från sina egna lekar, säger Petter Wallenberg.
Petter Wallenberg tipsar om fyra sagoböcker:
Konrads klänning
Åsa Mendel-Hartvig
– En väldigt enkel berättelse om en liten pojke sazom vill ha en klänning, som funkat väldigt bra på våra sagostunder. Den gör inte en så stor grej av det förutom ”jag vill ha en klänning”.
Enhörningen och regnbågsbajset
Emma Adams Katy Halford
– En normbrytande och färgsprakande regnbågshistoria som barn verkligen går igång på. Den handlar om enhörningen som kommer till sagostaden där prinsessor, älvor, drakar, prinsessor och häxor bor.
Odd är ett ägg
Lisa Aisato
– En bok om en ängslig pojke som har ett ägg istället för huvud och den orädda flickan Gun. Den handlar om att hitta sin plats i världen, att hitta en vän och att vända utmaningar till något positivt.
Rödluvan
Bröderna Grimm
– Vi slår ofta ett slag för klassiska barnsagor. De kan vara förvånansvärt läskiga med alla vargar, uppätna mormödrar och andra mörka inslag, men barn, liksom vuxna, älskar spänning – och ett lyckligt slut!