Så beskriver Shailja Patel fortfarande syftet med sitt arbete som poet, författare och aktivist. Men hennes många år på teatern är historia.
– Teater kan göra många underbara saker. Men folk går till teatern framför allt för att bli underhållna eller få en katarsiseffekt som sedan försvinner väldigt snabbt.
Vill bygga rörelser
Nu söker Shailja Patel mer långsiktiga samtal om hur vi kan bygga internationella rörelser för rättvisa. När hon gästade Malmö högskolas ”International week” förra veckan fokuserade hon på hur valet av Donald Trump kan öppna för nya möjligheter. En fördel med Trump är att USA:s baksidor, såsom militarismen, framträder med all önskvärd tydlighet, menar Patel.
– Det fanns inget stort motstånd när Obama beslutade att uppgradera USA:s kärnvapenarsenal för en biljon dollar. Men jag hoppas att rädslan för vad Trump skulle kunna göra med dessa kärnvapen kan väcka nytt liv i den globala rörelsen för kärnvapennedrustning.
Problematiska ord
Valet av Trump kommer hand i hand med framgångar för vit makt-rörelsen i USA och internationellt, säger Patel. Även detta för med sig möjligheten att bli fler som ser, analyserar och kan bjuda motstånd mot den vita rasismen. Men Trump-eran beskrivs inte sällan med ord som ”mörk” (dark) och ”mörker” (darkness), vilket för Patel är problematiskt.
– Kolonialismen byggde på idén att mörkhyade personer behövde föras in i ljuset och civiliseras genom vita värderingar, säger Patel.
– Så det är anmärkningsvärt att vi på 2000-talet fortsätter att okritiskt använda orden mörk och mörker. Bara föreställ dig vad det innebär för en mörkhyad person att alltid behöva ha ordet mörkt associerat med negativitet, med våld, med skugga, med ondska, med rädsla, med dålighet – föreställ dig vilken typ av självuppfattning det öppnar upp för.
Varför kan vi inte beskriva vitt våld som vitt? undrar Shailja Patel.
– Om vi tittar på Ku Klux Klan, den ultimata symbolen för vit makt i USA: vita män som kallar sig själva de vita riddarna, som bär vita huvor och vita dräkter och bränner kors – hur kan vi beskriva dem som mörka? Allt som har med dem att göra är vitt. Om vi inte kan använda ordet vit för att beskriva dem och med det mena deras våld, deras rasism, vad de står för, så visar det vilket djupt motstånd samhällen i västvärlden har mot att identifiera vithet med våld.
Kraft ur obekvämhet
Om den beskrivningen får dig att fundera eller rentav känna motstånd eller obehag – då har Shailja Patel lyckats. Hon vill att människor ska känna sig riktigt illa till mods – och lära sig stanna i, omfamna och undersöka den känslan.
– När vi känner oss obekväma har de flesta av oss lärt oss att krympa ihop, att stänga av. Men för mig är detta det avgörande tillfället där du kan växa som människa. När vi känner den där rent fysiska olusten vill jag att vi tränar oss i att göra motsatsen till vad alla våra instinkter säger, så att vi istället mjuknar, öppnar upp oss, andas, slappnar av och är beredda att ta in vad det är som får oss att må dåligt. Det är där vi kan växa, det är där vi kan vidga vår humanitet, säger Patel.
– Och vi har så många möjligheter dagligen att göra detta. Jag tror inte att någon av oss är helt bekväm hela tiden. Vi har alla olika saker vi inte kan tolerera baserat på våra livserfarenheter och våra historier.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Ställer krav
Där, i det utrymmet, ryms också Shailja Patels definition av sanning. Det är en sanning om det smärtar för andra att höra den, om den ställer ansvariga till svars – om det så är förtryckande politiker eller priviligierade och ”bekväma” personer som okritiskt lever sitt liv baserat på ett sätt som förtrycker andra människor.
– Mitt jobb är att uppmana människor att undersöka sin egen obekvämlighet, och testa och se att den inte kommer att döda dig.
Det menar Shailja Patel är vägen till politiskt uppvaknande, något som behöver hända hos många av oss samtidigt som vi finner sätt att arbeta över nationsgränser för att jobba för rättvisa för alla människor på planeten, menar Shailja Patel.
– Mänskligheten kommer kanske inte vakna i tid. Det är mycket möjligt att vi som art inte kommer att överleva. Men det enda vi verkligen kan kontrollera är vårt eget uppvaknande. Och att ta fullt ansvar för vad det innebär.