Hemmafrun Majs tillvaro, moderskap genom tiderna och städningens idéhistoria.
Det handlar samtalet om när Augustprisvinnaren 2014, Kristina Sandberg, kommer till stadsbiblioteket i Örebro i januari.
Kristina Sandbergs trilogi om Maj har lästs och älskats av en stor läsekrets. Den avslutande delen i trilogin, Liv till varje pris, kom i höstas och vann Augustpriset 2014 för bästa roman. I böckerna får vi följa den unga arbetarklasskvinnan Maj när hon i 30-talets norrländska inland av misstag blir gravid med en man ur en högre samhällsklass. Hon gifter sig med honom och påbörjar en klassresa och hemmafrutillvaro, på en gång lockad av och rädd för den nya miljön. Vi får följa hennes arbete hemma i köket, där existentiella funderingar samsas med tankar kring dagens middag. Men berättelsen om Maj rymmer en större historia. Kristina Sandberg menar att romanerna om Maj är politiska.
– Ja, för mig är det politiskt. Och det är viktigt att Maj inte behöver vara god och stark, en förebild, utan att hon får breda ut sig och ta plats både med allt hon gör och sådant hon tänker. Det har varit viktigt att hon är en komplex klassresenär. Och synliggörandet av en ”förgivet tagen” tillvaro i hemmet har varit väldigt viktigt i skrivandet, säger hon.
Blir illa berörd
Just frågor kring maktstrukturer i samhället är något som intresserar och engagerar Kristina Sandberg och frågor kring klass och kön är alltid närvarande i hennes skrivande.
– Vilka diskrimineras och utesluts? Vilkas berättelser anses allmängiltiga och viktiga? Jag blev feministiskt medveten tidigt, och i Sundsvall där jag växte upp var klassamhället tydligt. Jag blir väldigt illa berörd av förakt för svaghet och utsatthet, säger hon.
Läsarna är viktiga
Majs öde har gripit tag i läsarna och Kristina Sandberg har fått starka reaktioner av engagerade – och upprörda – läsare. Många har sett Majs livshistoria som en spegel av sina egna liv, och andra blir irriterade över Majs handlande och val. Böckerna väcker känslor på ett sätt som har varit ovant för Kristina Sandberg. Hon säger att hon blir glad och rörd över läsarnas reaktioner, men att det också kan kännas som ett ansvar att inte göra dem besvikna. Men läsarna är viktiga för Kristina Sandberg, för i mötet med läsarna kan nya frågor och insikter uppstå.
– Någon frågade till exempel varför jag har så långa meningar. Då kunde jag förklara hur jag tänker kring tematiken och den språkliga estetiken. Och så kan jag själv få nya ingångar till Maj, när en läsare ser henne från ett annat håll än jag.
Syn på moderskap
När hon kommer till Örebro stadsbibliotek om en dryg vecka kommer hon främst att prata om bakgrunden till trilogin.
– Ja, jag kommer att prata om varför jag satte igång den här berättelsen och om samhället sett från ett kök, med en hemmafru som huvudperson. Om vilken tidsanda och vilka ideologier som präglade Majs handlingsutrymme och livsval. Det blir även en snabb version av städningens idéhistoria. Och så tar jag upp en del likheter och skillnader mellan dåtidens och vår tids syn på moderskap, berättar hon.