– Jag är lite sjuk men vi kör ändå, säger hon.
Och ja, det rör sig om covid-19.
– Jag har inte fått svar från labbet än, men jag har allt som tyder på att det är corona, säger hon. Några dagar efter intervjun visar ett positivt labbresultat att hon hade rätt.
Men nu lämnar vi corona för en stund. För även om det senaste året har präglats av pandemin så har det hänt annat också. För Gizem Kling Erdogan har det senaste året även varit ett år då hon blivit ett känt ansikte bland många serietittare. Hon har tidigare medverkat i en rad filmer, bland annat i ”Svenskjävel” (2015) och”Dröm vidare” (2017) som gav henne en guldbaggenominering för Bästa kvinnliga biroll. Hon var tidigare även under flera års tid en del av Göteborg stadsteaters fasta ensemble och har spelat prestigefyllda roller som Alice i ”Alice i Underlandet”, Kristina i ”Utvandrarna” och Nora i ”Ett dockhem”. Men det var nog när hon i början av 2020 sågs i rollen som IS-hustrun Pervin i den omdebatterade TV-serien ”Kalifat” som hon fångade den breda allmänhetens uppmärksamhet. Många känner också igen henne som sälj- och kommunikationschefen på ett bokförlag, Denise, i den hyllade Netflixserien ”Kärlek och anarki” som hade premiär i höstas.
– Båda har fått jättestor spridning över hela världen och båda är projekt som jag är jättestolt av att vara med i. ”Kärlek och anarki” är väldigt Stockholmsbaserad men den verkar ha gått hem hos internationell publik ändå. Det är kul att ha varit med i sådana stora succéer och i så olika roller, först som Pervin och sedan som den där lesbiska tjejen på ett bokförlag, säger Gizem Kling Erdogan.
Aktuell i huvudroll
I januari får se vi se henne i TV-rutan igen, i en av huvudrollerna i SVT:s polisserie ”Tunna blå linjen”. Polisdramat är skriven av Cilla Jackert som har inspirerats av Södermalmspolisens uppmärksammade Twitterkonto @YB_Sodermalm. Gizem Kling Erdogan spelar Leah, som är en av fyra Malmöpoliser man får följa i serien.
– Vi följer Leah och de andra polisernas i deras vardagsliv som poliser och hur mycket deras yrke påverkar deras privata liv, hur mycket de tar med sig hem. Det är ganska extrema situationer som de hamnar i och det är många tvära kast, från en person som tagit livet av sig, till att be alkoholisten flytta sig från en bänk för att den tillhör en lekplats, för att sedan käka kebab till lunch.
Hur skulle du beskriva din roll Leah?
– Hon är en polis som tror på att den här samhällsbärande funktionen som polisyrket har också kan göra förändring, kan göra världen till en bättre plats för invånarna. Det är därför hon blev polis. Hon är en ganska orädd, frustrerad polis som kanske har en konfrontativ inställning till olika konflikter som uppstår i serien.
Mycket förberedelser
Enligt Gizem Kling Erdogan var det en utmaning att på ett trovärdigt sätt ta sig an rollen som polisen Leah. Det krävdes en hel del förberedelser och inspiration från riktiga poliser.
– Det var en utmaning att hålla reda på allt snutlingo, juridiska termer och på alla olika moment, som visitationer. Vi hade poliser på inspelningen som hjälpte oss så jag umgicks mycket med poliser och fick en större inblick och förståelse för polisen, både de progressiva krafterna och de bakåtsträvande. Man får inte glömma bort att polisen är en institution med många olika individer. Jag fick en större förståelse hur krävande yrke det är, både fysiskt och mentalt, säger Gizem Kling Erdogan.
Strukturell rasism
I ”Tunna blå linjen” skildras en rad ämnen som har varit på dagordningen och i samhällsdebatten under året – situationen i utsatta områden, polisvåld och strukturell rasism. Serien spelades in innan Black Lives Matters-protesterna bröt ut, men det globala motståndet mot polisövervåld och rasism som vi sett den senaste tiden har kanske gjort serien ännu mer aktuell.
– Jag har tänkt på att det är viktigt att den här serien gestaltar alla delar av polisen, eftersom polisen uppenbarligen har problem med strukturell diskriminering. Polisen har en samhällsbärande funktion och har ett ansvar att rannsaka sig själva, där ingår övervåld och att göra skillnad på människor. Den här finns i många samhällsbärande funktioner och man måste acceptera att finns och ta i itu med det, säger Gizem Kling Erdogan.
Hon tycker också om att serien inte moraliserar om vad som är rätt och fel, utan bara skildrar.
– Den redovisar inte någon moralisk sanning och det är upp till publiken att reflektera och förhoppningsvis kan det väcka debatt. Det är samma med Kalifat, den moraliserar inte.
Spelar i julkalendern
Förutom ”Tunna blå linjen” kommer Gizem Kling Erdogan synas i en annan SVT-produktion i år, nämligen årets julkalender där ska hon ska spela mamman Fia i tjuvfamiljen Knyckertz. Vad som hon annars har på gång framöver vill hon inte avslöja än.
– Jag har lite grejer på gång men det är så hemligt, jag får inte säga något, säger hon.
Hon är fortfarande anställd på Göteborgs stadsteater, men tjänstledig, och hon har inga planer den närmsta tiden på att återkomma till scenen eller till hemstaden Göteborg.
– Det rullar på så fint med film nu så jag fortsätter med det ett tag. Men jag tycker om Göteborgs stadsteater och älskar staden Göteborg. Jag har mina föräldrar kvar där så jag har en stark koppling till staden.
Har du ambitioner att slå internationell?
– Ja, jag har alltid haft ambitioner om att nå en stor publik utanför Sverige. Men jag tycker om att jobba i Sverige och tycker om svensk och skandinavisk film och tv. Det är fett att vara en skådespelerska från Skandinavien. Vi har så mycket bra film och tv.
”Bra timing för paus”
På det personliga planet är det att kurera sig från covid-19 som gäller den närmsta tiden när ETC Göteborg avslutar samtalet med Gizem Kling Erdogan. Enligt henne har pandemin ändå inte påverkat henne så mycket under året som hon tror den kan ha påverkat många andra.
– Jag har inte blivit utsatt för så mycket smitta eftersom många inspelningar varit inställda. Jag jobbade väldigt intensivt innan corona så det var rätt så bra timing för mig att få en paus då och kunna fokusera på att utveckla egna projekt. Jag tror att många andra yrken har haft det tuffare, som taxichaufförer som riskerar att smittas dagligen. Men nu har jag ju corona, det känns sjukt att bli intervjuad när jag har corona, säger Gizem Kling Erdogan.