– Bara ett par timmar efter röstprovet ringde de och sa att jag hade fått jobbet. Jag sprang och skrek över hela Göta Lejon, där jag jobbade då.
Annan sorts prinsessor
Ingen förstod i det läget vilket otroligt genomslag ”Frost” skulle få. Fortfarande, fem år efter den svenska premiären, är butikerna fulla med hårborstar och pyjamasar med filmens huvudpersoner, de föräldralösa systrarna Anna och Elsa, på.
– Jag tror att det var en chock för alla, även Disney, att det blev så stort – och att det höll i sig.
Kanske var tiden mogen för en annan typ av Disney-prinsessor, som i första hand tar hand om sig själva och varandra snarare än att jaga efter en prins. Lillasyster Anna är förvisso romantiskt lagd, men hon är också den som utan att tveka ger sig upp i bergen ensam för att hitta sin försvunna syster.
– Elsa och Anna låg helt rätt i tiden. Och jag är så glad också att när Disney har tagit det modiga steget, att det går hem hos biopubliken. Det är systrarnas kärlek som räddar dem – inte prinsen.
Storasyster Elsa har krafter som hon har svårt att hantera, som förmågan att skapa is och snö. Den är en tillgång, men den kommer också mellan henne och de hon älskar mest.
– Elsa får vara en komplex figur, som absolut vill väl men som har farliga sidor, vilket jag tror är en del av varför det är så uppskattat. De är prinsessor som både barn och vuxna kan relatera till. De är mycket mer mänskliga än andra har varit tidigare.
Annika Herlitz har själv vuxit upp med Disney-filmerna, men det var inte prinsessorna som gjorde djupast intryck.
– Jag älskade ”Lilla sjöjungfrun” – men ”Lejonkungen” var nog den som tog starkast. Den var en käftsmäll av sorg, men det är nyttigt att få möta det när man är liten, i en trygg miljö åtminstone. Och så den fantastiska musiken!
Svårt att slå musiken från ettan
I den nya filmen ska Elsa och Anna befria en förtrollad skog – tillsammans med iskarlen Kristoffer, renen Sven och snögubben Olof. På vägen möter de också sitt förflutna och sina förfäders mörka hemligheter.
Några som har haft ett riktigt tufft uppdrag med den nya filmen är kompositörerna Kristen Anderson-Lopez och Bobby Lopez, som vann en Oscar för bästa låt med ”Let it go” (liksom för ”Remember Me”, från ”Coco”). Hur skriver man ny musik med sådana förväntningar på sig?
– Det är svårt att toppa ”Let it go”, den prickade liksom alla rätt. Tänk prestationsångesten att sätta sig och veta att man ska skriva en uppföljare på den ...
Nu blev det ändå ett par riktigt vassa låtar även i nya filmen, som Elsas paradnummer ”In i en ny värld”.
– Inför dubbningen tappade jag rösten helt – på grund av förskolebaciller och hostande i månader – men vi lyckades skjuta på inspelningen så att rösten precis hann komma tillbaks. Men det var lite av en pärs, eftersom jag inte har haft problem med rösten tidigare.
Hur hanterade du den stressen?
– Jag fick vara helt tyst och vila så mycket man nu kan med en tvååring. Men för att hantera stressen är det ju ganska bra att ha barn, för det går ju inte att noja när man är i nuet med barnet. När jag väl kom in i studion var jag i trygga händer – de vet precis vad de vill ha och vet hur de ska få fram det.
Hur är det att dubba jämfört med att vara med och ta fram en karaktärstolkning?
– Det blir ju mycket mer att härma än att skapa. Det är knepigt på sitt sätt, men jag trivs väldigt bra i med det. Men jag kan bli lite avundsjuk på de som jobbar fram originalet! De får testa, leka, spela mot varann! Det här blir mer tekniskt, ska passa i tiden och synka med munrörelserna.
Hur känns det att veta att alla småglin kommer att sjunga dina låtar, liksom barnen i Polen och Japan sjunger sina versioner?
– Det är en otrolig ära, samtidigt som det stundtals är skrämmande att veta när man spelar in att det här kommer att stanna kvar och lyssnas otroligt mycket på. Det finns en stress i det, att det måste bli perfekt.
Annika Herlitz säger att hennes karriär absolut fick ett uppsving i och med ”Frost”. Från att knappt har testat röstskådespeleri jobbar hon nu mycket med det. Plus att hon har gjort stora tv-framträdanden som Allsång på Skansen och Melodifestivalen.
– Det är ju tack vare Elsa och Frost. Det finns verkligen ett före och efter. Sedan är jag främst musikalartist och just det har det inte hänt så mycket med – jag går fortfarande på audition med en siffra på magen…
5 snabba frågor
Vilken karaktär i filmen är du mest lik?
– Anna på flera sätt. Jag har ju uppenbarligen snott hennes hårfärg ... Men vi är också båda lillasystrar, kavata och klumpiga.
Frost har ju dubbats till många språk. Har du träffat någon av de andra Elsorna?
– Nej, faktiskt inte. Jag har sett Idina Menzel live på scen, liksom den danska. Men inte mött någon så. Men det hade varit kul att ha en ”Elsa-gathering”!
När ska Olof få tandställning för sitt överbett? Blir det i ”Frost 3”?
– Haha. Ja, den heter precis det: ”Frost 3 – Olof får tandställning”. Nej, men han är väl fin med sina enorma tänder?
Om du kunde spruta is med fingrarna, vad skulle du använda förmågan till?
– Man vill egentligen bara kunna spruta solsken om man är som jag – inte ett stort fan av vinter. Men det vore ganska gött att kunna frysa sjöar och hav lite och gå över sådär Jesuslikt som Elsa gör.
Stör snö dig?
– Nej, inte lika mycket sedan jag fick barn. Innan kunde jag välja att stanna inne, nu får man bara dra på sig funktionskläder och gå ut. Och då har jag alla dagar hellre snö än slask och grå kyla.