BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Haha, så är det kanske. Men jag tror att det bygger på att det är en överraskningskomedi också. Man vill inte avslöja för mycket då komiken i pjäsen bygger på att allt plötsligt vänds upp och ner. Men den handlar om en väldigt, väldigt ful person. Det får han själv också veta redan i första scenen. Han vet inte om att han är så ful och gör den upptäckten tillsammans med oss. Han är så ful att han inte ens får göra sitt jobb. Även hans fru bekräftar att han är så ful att hon inte ens kan titta honom i ansiktet, berättar Nora Nilsson.
Falsk verklighet
Det är första gången hon regisserar på Folkteatern. Hon har annars ett långtidskontrakt på Stockholm stadsteater, men frilansar även en del.
– Jag har varit på Göteborgs stadsteater rätt mycket, och gjort fyra produktioner där. Så jag känner mig ändå ganska hemma i Göteborg även om det är första gången på Folkteatern, säger hon.
Huvudpersonens enorma fulhet gör att han beslutar sig för att operera om sig.
– Och sedan händer det en massa olika saker, men det är ungefär så mycket jag kan avslöja. Vi pratade om filmen ”The Truman show”. Det är lite samma upplägg, att man lever i en falsk verklighet som plötsligt bara rämnar.
”Den fule” har i vår samtid, med sociala medier, selfies, likes och följare blivit kanske ännu mer aktuell.
– Det finns egentligen inte med något sådant i pjäsen. Han skrev ju den för tio år sedan och då fanns knappt sociala medier. Inte alls på den nivån vi har i dag med hela den alternativa världen. Eller, det är inte ens en alternativ värld utan snarare någon ledstjärna i vår egen värld.
Nora Nilsson menar hur tydligt det syns hur vi själva, och alla runt omkring oss, hela tiden jobbar med att marknadsföra oss själva.
– Och det handlar ju väldigt mycket om yta. Vad vi lägger ut för bild av oss själva och hur den egentligen kanske inte överensstämmer med vilka vi är. Eller så gör den det, men det är någon slags förskjutning av jaget. Och den här pjäsen handlar ju om yta och hur han blir behandlad utefter sin yta.
Marius von Mayenburg gjorde succé med ”Den fule” i hemlandet, och där har den satts upp otaliga gånger på olika teatrar sedan dess.
– Den har spelats jättemycket i Tyskland, och hela världen egentligen. Men den har bara spelats två gånger tidigare i Sverige. Det är en modern klassiker och det är vi lite dåliga på att plocka in och spela igen i Sverige.
”Ta det inte personligt”
Även ensemblen i ”Den fule” är frilansande skådespelare. Nora Nilsson kunde därför vara med och välja fritt i castingprocessen. Men att pitcha någon på att spela rollen som en världens kanske fulaste människa hade sina sidor.
– Ja, haha. Jag tror jag ringde till Benjamin och sa att jag ville jobba med honom igen, och då blev han jätteglad. Sedan sa jag att det är en huvudroll, och: du får inte ta det här personligt, men du ska spela den fule. Men då skrattade han bara jättemycket. Jag hade inte tänkt på det innan jag ringde, men precis då slog det mig att han kanske tar det här jätteilla. Men det gick bra. Det är något absurt inbakat i pjäsen att karaktären helt plötsligt bara är världens fulaste.
Förutom Benjamin Moliner medverkar Pelle Grytt, Dasha Nikiforova, och Dejmis Rustom Bustos. ”Den fule” har premiär på lördag och spelas sedan fram till 14 januari 2018.