Målningen, som skapats av den schweiziska konstnären Miriam Cahn och titulerad ”Fuck Abstraction!”, föreställer en liten person med bakbundna händer som tvingas utföra en sexuell handling på en större person. Verket ställdes ut på Palais de Tokyo, franska Nationalmuseet för modern konst, 2023 och väckte kraftiga reaktioner – särskilt från extremhögern.
Kritiker anklagade målningen för att uppmuntra till ”pedokriminalitet”, ett ämne som ofta drivs av konspiratoriska grupper på den yttersta högerkanten. Flera organisationer, som Stop Incest och Fri Barndom, anmälde utställningen och hänvisade till lagen som förbjuder ”pedopornografiskt” material som ”uppmuntrar” förövare och ”utsätter minderåriga för fara”.
Frankrikes högsta förvaltningsdomstol, Conseil d'état, slog dock fast att målningen inte utgjorde något hot mot barn. Även andra åklagare kom fram till att det inte fanns anledning att väcka åtal.
Trots detta krävde parlamentsledamoten Caroline Parmentier, en nära vän och pressekreterare till Marine Le Pen, att kulturminister Rima Abdul Malak skulle svara på om ”pedokriminalitet” var en del av hennes kulturpolitiska agenda, och om inte, när målningen skulle tas bort.
Kulturministern svarade med att hänvisa till konstnären Miriam Cahns egna ord om verket: att det symboliserar de ryska krigsbrotten i Ukraina.
Cahns semi-abstrakta målning är, enligt konstnären själv, baserad på våldtäkterna och massakern på Butjas invånare som begicks av ryska trupper. Hennes avsikt var att fördöma sexuella övergrepp som används som vapen i krig.
Men i februari 2023 tog Pierre Chassin, 82 år, saken i egna händer. Han gick in på Palais de Tokyo och kastade en burk blå färg på målningen – som inte var skyddad av glas och därför blev permanent skadad. Målningen fick hänga kvar med fläckarna kvar och gjorde att det blev en av museets mest välbesökta utställningar det året.
Kulturminister Rima Abdul Malak och Emmanuel Macron fördömde omedelbart handlingen. Marine Le Pen duckade kritiska frågor och menade att ansvaret helt och hållet låg på individen som orsakat skadan, inte på partiet, som inte heller har fördömt vandaliseringen.
Aktionen kom efter att klimataktivister kletat mat och färg på klassiska verk inne på konstmuseerna Louvren och Quai d'Orsay. Samma Caroline Permentier som krävde att kulturministern skulle plocka ned Miriam Chans konst satt i parlamentets kulturutskott för Nationell samling. Hon presenterade så sent som i år ett lagförslag som skulle stoppa politisk vandalism av konst – med klimataktivismen som exempel.
– Ni såg hur Mona-Lisa vandaliserade på Louvren eller Våren av Monet vandaliserat i Lyon? Aktivister, oftast klimataktivister från extremvänstern, attackerar konstverk, sade hon i en video hon lade upp i sociala medier.
Hon talade vidare om att glasskydden inte var tillräckliga för dessa ovärderliga verk:
– Jag säger stopp för dessa nya talibaner som attackerar konst!
Förra veckan dömdes två klimataktivister från organisationen Just Stop Oil som kastade tomatsoppa på Vincent van Goghs målning ”Stilleben av 14 solrosor”, till två års respektive 20 månaders fängelse. Ramen – inte konstverket ska ha åsamkats skada.
Rättegången mot Pierre Chassin inleds under hösten.