BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Utbildas i ledarskap
– Vi lär oss leda grupper och prata inför folk. Det sista hade jag nytta av när jag skulle få ihop sponsorer till projektet, säger Ive Johansson som läser tredje året på Samhällsvetenskapliga programmet.
– När det gäller att leda grupper så får vi handfast praktik när vi håller i idrottslektioner med fjärdeklassarna, säger Victoria Marttila som läser andra året på Samhällsvetenskapliga programmet.
Tillsammans med Kevin Orlandi som läser tredje året på Samhällsvetenskapliga programmet och Eddie Sannes som läser andra året på Naturvetenskapliga programmet beger de sig efter gympasset till Grythyttans skola för att förbereda idrottslektionen. I dag står det drop ball, basketövningar och tillitsövningar på programmet.
– Det sista innebär att en elev som blundar blir styrd av en annan som ger instruktioner för hur den blundande ska röra sig. Det är en övning att lita på varandra, säger Kevin Orlandi.
– Att vi har med basket i dag beror på att eleverna får önska sig någon aktivitet inför varje lektion och de ville ha basketövningar, säger Eddie Sannes.
När fjärdeklassarna så småningom stormar in i gymnastiksalen delas de in två lag för att värma upp med drop ball vilket går ut på att bollen måste studsas i golvet innan den passas vidare. Målet är att till slut kunna passa lagets ”målvakt” som ska ta emot passningen bollen sittandes på en plint mitt på planens kortsida. Motståndarlaget ska försöka förhindra att passningen går fram. Efter drop ball det blir det basketövningar och till sist avslutas den extra idrottstimmen med tillitsövningen där en elev leder den blundande eleven fram till föremål eller personer som vidrörs och så ska den som inte ser gissa vad eller vem det är innan ögonen öppnas. Efter den extra idrottstimmen kan eleverna i klass 4 D ta sig an matteproblem stärkta av fysisk aktivitet.
– Det finns forskning som via magnetröntgen visar att den delen av hjärnan, hippocampus, som är kopplad till inlärning och minnet krymper på den som är fysiskt inaktiv medan den växer på den som håller på med idrott, säger Greta Hidén.
Viktigt med regelbundenhet
Gymnasisterna i Philskolans idrottprojekt framhåller fler fördelar med att träna.
– Framförallt mår man ju så bra efter ett träningspass. Flera olika hormoner som endorfiner, dopaminer, serotonin och nor-adrenalin frigörs och ökar välbefinnandet, säger Ive Johansson.
– Den som är vältränad får bättre hållning och utstrålning, det märks, säger Eddie Sannes.
– Det går att kombinera träning och pluggande. Varför inte läsa samtidigt som man sitter på träningscykeln? Eller jogga med inlästa läxor i lurarna? Det räcker faktiskt med att bara stå upp istället för att sitta för att det ska märkas skillnad. Forskning visar att inlärningen ökar med 10 procent bara genom att plugga stående, säger Victoria Marttila.
– Men regelbundenhet är ändå viktigt. Regelbunden träning ger bäst resultat, bra kondition är ingen quickfix, säger Kevin Orlandi.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Ebba Eriksson: "Jag är ny här på skolan men det är kul med idrott."
William Haikola: "Jag tycker att det är bra att vi slipper andra ämnen och får ha idrott istället."
Jack Runkvist: "Det är ju idrott som jag gillar och så är det bra att bli bättre i matte."
Victor Länk: "Det är bra och kul att träna."
Fanny Hautanen: "Vi måste ju vara med, men det är bra för jag ska ju bli bättre i matte."
Ella Mattsson: "Jag gillar idrott så det är klart att jag gillar den extra timmen vi får genom projektet."