BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Tema kan ju vara fantastiskt och bra. Men det kan även bli lite instängande i stället, att man får välja bort bra saker. Men Folkteaterns tilltal är alltid här och nu, även om historien finns med och knyts an till.
”Svårare att vara konstnär i dag”
Både Hamlet och Marie Antoinette finns med som historiska figurer på Folkteaterns samtida scen under säsongen. Och nytagningar av klassiska dramer blandat med helt nyskriven dramatik är också en del av Folkteaterns uppdrag.
Frida Röhl tycker annars att just samtiden är svår. Även om den behöver tolkas och bearbetas.
– Det är en svårare tid med så mycket oro i världen att ta ställning till. Strömningar som vill olika saker och ett fullständigt vedervärdigt klimat i sociala medier. Samtidigt är politikerna så medietränade att de inte känns som riktiga människor längre när de pratar. Det finns inga gräsrötter kvar.
På det planet kan Frida Röhl avundas sina föregångare inom teatern.
– Jag kan avundas 68-rörelsen och utopierna som fanns då. Människor som trodde på ett annat samhälle. Det är svårare att vara konstnär i dag, och nog svårare att vara människa.
Folkbokförarna
16 september
Höstens första premiär är en urpremiär. Folkbokförarna är en musikal av Alejandro Leiva Wenger i regi av Frida Röhl själv.
– Jag och Alejandro har känt varandra och samarbetat länge. Vi kom i kontakt via Unga Klara och jag regisserade hans ”Författarna”.
Folkbokförarna utspelar sig på det kanske minst tänkbara stället för människor att brista ut i sång. Nämligen ett folkbokföringskontor.
– Det blir roligt och med igenkänning, men samtidigt är arbetsplatser en politisk plats. Det finns alltid ett filosofiskt plan i Alejandros sätt att skriva, men även The Office-känslan finns närvarande.
För musiken står Amina Hocine som är känd för sin elektroniska lo-fi-musik. I ensemblen ingår Evin Ahmad, Ardalan Esmaili, Elisabeth Göransson, Lena B Nilsson, Pablo Leiva Wenger, Jonas Sjöqvist, Kardo Razzazi, Maja Uddenberg och Emma Österlöf.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Gruppen köper sig fri!
28 september
Gruppen, bestående av Elin Söderquist, Nina Haber och Bianca Kronlöf tar sig an kapitalismen och dess konsekvenser när de återigen intar Folkteatern.
– Gruppen är individer som jag har följt sedan de gick på scenskolan. De är alla tre oerhört inspirerande personer som tar makten i egna händer och gör teater på sina egna villkor. De är politiska kämpar med mycket humor och värme.
Gruppen gör allt arbete från att skriva till att regissera och agera själva.
Marie Antoinette
19 november
Säsongens andra urpremiär. Regissören Jens Ohlin har haft stora framgångar på bland annat Dramaten och han har många gånger arbetat med nutida speglingar i klassiska berättelser. Så är även fallet i ”Marie Antoinette” som här kommer i skepnaden av en radikal jämlikhetsivrare.
– Jag har följt Jens länge genom Dramaten och Galeasen. Inte minst hans version av Schillers ”Rövarna”. Det är inga allmänt popiga tagningar av klassiska verk utan han väjer inte för historien samtidigt som han förhåller sig fritt och konstnärligt. I pjäsen medverkar Evin Ahmad, Ardalan Esmaili, Pablo Leiva Wenger, Elisabeth Göransson, Lena Birgitta Nilsson, Kardo Razzazi och Jonas Sjöqvist.
Sommarregler
27 december
Familjeföreställning som kommer att spelas på Angeredsteatern redan i september. Ett samarbete mellan Folkteatern, Angeredsteatern och Regionteater Väst.
– Det känns roligt att ge barnteatern en så stor plats och lite mer påkostad produktion. Hos oss blir det lite mer matinékänsla att man kan gå och titta på jullovet. Ett kul samarbete.
Sara Wikström, Sanna Hultman, Cecilia Milocco och Timo Nieminen står på scen.
Hamlet
4 mars 2017
Prins Hamlet är världsdramatikens mest ökända grubblare. I Folkteaterns version är det den kände koreografen Örjan Andersson som tar sig an honom. Förutom teaterns ensemble kommer tre professionella dansare att finnas med på scenen.
– Det är kul att få ge det här till Örjan som har ett helt eget sätt att tänka. Hamlet är ju på något sätt urmodern av pjäser med alla de eviga frågorna.
Här skulle vi leva, tillsammans
Mars 2017
Den andra delen i Kristian Hallbergs trilogi i projektet ”Roadtrip i regionen”. De är samtliga baserade på hans upplevelser kring att följa med på ”Vi är romer”-utställningen runt om i Västra Götaland.
– Kristian är väldigt klurig och rolig och en väldigt fin författare. Delarna hänger ihop men går även att se fristående var för sig.
Allt som blev kvar
Maj 2017. Monolog baserad på skådespelaren Kardo Razzazzis eget liv uppblandat med fiktion. Kardo och författaren Marioan Hosseini skriver den tillsammans.
– Kardo har varit hos oss ett år och det här är något han har tänkt på länge. Den utgår från vad han själv har sett och hört under sin uppväxt.
Gästspel på Lilla scenen
I september gästar dansarna i ”Juck”. I oktober kommer konstkollektivet Snö med ”Modern” och i november anländer Riksteatern med ”Fäbodland”.