Rosh, Cleo, Sep, Kumba, Rawda, Vanessa Falk, Julia Spada, Joy och Linda Pira. Det som kunde ha varit ett aprilskämt (eftersom pressmeddelandet skickades ut den 1 april) visade sig vara sant. Redline recordings intar den 19 maj Dramaten med en hiphopkonsert som fokuserar på kvinnliga rappare. Linda Pira står i spetsen.
– Det känns sjukt mäktigt! Det ser ut som på film, säger hon där hon står på den stora scenen på Dramaten. Hon får medhåll från rapparen Kumba:
– Det är overkligt. Det är så fint här, jag har bara gått förbi Dramaten förut och längtar nu verkligen till konserten, säger Kumba.
Guldet glittrar i bakgrunden. Snett ovanför finns kungens privata loge. Men om kungen själv dyker upp den 19 maj när konserten hålls vet inte Helena Seth, konstnärlig ledare för verksamheten Dramaten&.
– Han får komma som alla andra, men vi har inte skickat ut någon speciell inbjudan.
Ladies first, som konserten heter, är en del av Dramaten&. De 720 platserna såldes slut på rekordtiden 27 minuter.
– Och jag har aldrig fått så många mejl från så kallade vänner som undrar om de kan få biljett, berättar Helena Seth och skrattar.
Tanken med Dramaten& är att öppna den anrika nationalscenen för en ny publik med till exempel Spoken word-kvällar och debatter. Här har det diskuterats klass, nationalism och kärlek, bland annat. Något som har lockat en helt ny publik: yngre och förortskids.
– Vi har ett uppdrag som nationalscen och det ska synas. På ett sätt är det en demokratifråga för Dramaten tillhör alla. Det räcker inte att göra reklam för vår vanliga repertoar i deras medier, vi måste ha saker som faktiskt intresserar dem, säger Helena Seth.
Seger för hiphopens kvinnor
Hiphop på svenska har de senaste åren blivit allt populärare. När radioprogrammet En kärleksattack på svensk hiphop hade sju-årskalas i april var köerna långa utanför Södra Teatern. Hundratals personer kom inte in.
Men under flera år har journalister och fans frågat sig var de kvinnor som håller på med musikgenren finns. På det sättet är Ladies First-konserten inte bara ett sätt för genren att stiga in i de fina salongerna – det är också en seger för kvinnorna. Linda Pira har själv känt av hur det är att vara en av få kvinnor i en mansdominerad värld.
– Egentligen ska det inte vara en fråga om vilket kön man har. Men det har blivit en viktig fråga. Ibland har jag känt mig klappad på huvudet eller har fått höra att jag ”är bra för att vara tjej”. När alla bara frågade var alla tjejer höll hus fick det fick mig att tappa fokus från själva musiken, säger Linda Pira.
Därför är det viktigt att hon delar med sig av sina erfarenheter och peppar andra, menar hon.
– När jag var liten fanns det nästan ingen kvinna man kunde känna igen sig i när man stod framför spegeln och rappade. Men nu kommer det hela tiden nya tjejer, säger Linda Pira.
”Blir en del glamour”
För att visa den utvecklingen bjöd hon in andra kvinnor till att vara med på remixen av hennes hitlåt Knäpper mina fingrar. Kumba är en av dem.
– Jag tackade ja direkt när de frågade om jag ville vara med, säger Kumba.
Kumba började skriva raptexter på engelska i början av 2000-talet.
– Men jag har aldrig vågat göra något av det eller trott på mig själv förrän nu, berättar Kumba som idag skriver på svenska och rappar på bred Landskrona-skånska.
Liksom Linda Pira gör hon texter om sin vardag, syftet är inte att vara politisk.
– Jag tar med sådant som är viktigt för mig och sådant jag kan stå för. Senast jag uppträdde slängde jag in raden ”svart kvinna” som anspelar på ett Instagramkonto, då vet alla vad jag menar, säger hon.
– Jag gör antingen eller. Antingen är det 100 procent äkta och taget direkt från verkligheten eller så gör jag musik som är till för att bara kunna koppla bort allt annat. De låtar som handlar om pengar och bilar – de är inte sanna, skrattar Linda Pira.
Här på Dramaten tänker varken hon eller Kumba anpassa sina uppträdanden eller texter.
– Det är som vilken konsert som helst, jag tänker göra min grej. Fast scenen är mycket större så jag funderar på hur jag ska utnyttja det, säger Kumba.
– Och vi har tillgång till Dramatens pälsar och sånt. Så här kan vi gå loss och piffa upp oss. Jag tror att det blir en del glamour, säger Linda Pira.
Och tanken är inte heller att de ska anpassa sig, menar Helena Seth.
– Vi vill ju lyfta fram deras oerhört tänkvärda texter som säger något om vårt samhälle och vår tid. Vi vill att det ska uppstå intressanta krockar
och göra det oväntade och utmana.
I dag finns det många skribenter och debattörer som jämför hiphop med proggen och punken. Att texterna är politiskt viktiga och kan vara med och förändra samhället.
Finns det en risk att hiphopen kramas sönder av all uppmärksamhet och förlorar sin kraft?
– Nej, svarar både Helena Seth, Linda Pira och Kumba.
– Musiken har blivit dömd förut. Det här är ett kvitto på att det vi gör är bra, säger Linda Pira.
– Det här ger ju oss utrymme att göra det vi älskar, fortsätter Kumba.
Helena Seth menar att det också är ett sätt att sprida historier som annars inte får utrymme.
– Och det är också ett sätt att tillföra oss på Dramaten något nödvändigt och nya impulser, säger hon.
”Killarna måste steppa upp”
Både Kumba och Linda Pira är ganska trötta och sega i dag. Kvällen före var de med på den stora hyllningsgalan till Latin Kings på Hamburger börs och gjorde varsin tolkning av legendarernas låtar.
– Och vet du. I går fick jag höra från manliga rappare att de måste steppa upp och bli bättre. Vi kvinnor är bättre än dem nu, tycker de. Och det kändes väldigt bra, säger Linda Pira.