Vem bör få priset?
– I år har ingen svensk roman tagit på djupet så som Mirja Unges ”Jag går och lever”, ett språkligt geni som fångar både det specifika och det allmänmänskliga i att vara flicka och försöka växa upp utan att gå under fullständigt under tafsandet, tystnaden, våldet, vara tvungen att slåss för varje andetag luft.
– Bästa fackbok borde Kerstin Ekmans vackra, bildade och uppfordrande essäsamling Gubbas Hage eftersom att ingen som Ekman kan ställa vår tids mest akuta frågor med sådant kontrollerat ursinne – när ska vi se att växternas och djurens rätt att finnas är lika stor som vår?
– I år borde det också vara dags för barnboksgeniet Eva Lindström att få sin August, ännu en vemodig, drastisk och poetisk bilderbok, ”Kom hem Laila” befäster henne som en mästare i genren att skapa lika delar oro som lycka inför en bok som är ett helt allkonstverk, om att inte vara där som andra vill att man ska vara.
Vilka tar hem det då?
– Det borde kunna vara Sara Stridsbergs tur att efter att ha varit nominerad fyra gånger få priset för bästa skönlitterära bok med ”Kärlekens Antarktis”, berättad ur en mördad prostituerad kvinnas perspektiv, kanske inte hennes allra bästa men med en språkliga täthet som håller en klass skyhögt över det mesta.
– Bland fackböckerna borde det bli Jens Liljestrand som belönas för sin gedigna biografi över svenskhetens gemensamma nämnare Vilhelm Moberg – ”Mannen i skogen”, medryckande, kunnigt och utan att rädas det som skaver.
– I den spretiga barnboksklassen är svårtippad men kanske att en av landets främsta relationsskildrare för unga kan vinna i år, Jenny Jägerfeld, med den drastiska och känsliga ”Comedy queen”, om att överleva att ens mamma tagit livet av sig.
Rasmus Landström
Litteraturkritiker
Vem bör få priset?
– I den skönlitterära klassen hoppas jag på diktsamlingen ”Fröken Forever” av Anamarija Todorov. Om man föreställer sig att Sonja Åkesson hade tagit ett extraknäck på förskolan och skrivit dikter om torkrum, fruktstunder och snoriga barnnäsor så skulle man få något som liknade denna diktsamling.
– I fackboksklassen har det aldrig varit enklare: Jens
Liljestrands ”Mannen i skogen. En biografi över Vilhelm Moberg”. Det är en av de bästa författarbiografierna jag har läst, en bladvändare där de skarpa iakttagelserna hänger i klasar.
– I barn och ungdomsklassen håller jag tummarna för Sara Lövestams & Per Gustavssons ”Under mattan”. En viktig bok för alla barn i familjer där föräldrarna inte kan prata om sina problem. Här är det dock inte bekymmer som metaforiskt sopas ”under mattan”, utan riktiga monster med tentakler och huggtänder.
Vilka tar hem det då?
– Eftersom det alltid är samma personer som nomineras går statyetten förmodligen till Jonas Hassen Khemiri för ”Pappaklausulen”. Det vore i och för sig inte fel – det är hans bästa bok hittills.
– I fackboksklassen vinner Liljestrand.
– I barn- och ungdomsklassen är det svårare eftersom kvalitetsutbudet är så otroligt stort. Men troligen vinner Lövestam och Gustavsson med sin allegoriska bilderboksrysare. Den är outstanding i kategorin mindre barn. Annars kanske Mats Söderlund har en chans med den ambitiösa klimatfantasyn ”Hotet”.
Anna-Maria Carnhede
Nyhetschef
Vem bör få priset?
– Låt oss vara lite utopiska. Jag skulle bli hjärtans glad om Khaled Alesmaels bok ”Selamlik” fick en bredare publik. I hans debutbok får vi följa den 21-åriga Furat från Damaskus hemliga gayscen till ett asylboende i Åseda och Masthugget i Göteborg. Khaled Alesmael har själv gjort samma resa, men boken är fiktiv. Explicita och ångande homosexscener från krigets Syrien växer ju som bekant inte på träd. Nu finns boken, helt unik i sitt slag.
– Men den absolut bästa boken i år har Caroline Ringskog Ferrada Noli skrivit. Hennes ”Rich boy” fyllde ett hål i mig. Det här är kvinnogenerationsromanen 2.0, skriven med Jelineksk humor och svärta.
– I sakprosagenren hoppas jag på ”Nuckan”. Den skakade om mig. Förlåt ensamlevande vänner för alla övertramp! Barn- och ungdomsgenren är så svår. Det råder ofta diff mellan min och barnens smak, vilket gör mig olämplig som recensent i genren. Så tröttsamt. Jag älskar till exempel ”Gropen” av Emma Adbåge. Men det gör inte mina barn alls, vilket gör den svår att helhjärtat hylla.
Vilka tar hem det då?
–Jag gissar att priset går till Jonas Hassen Khemiri för hans ”Pappaklausulen” eller Sami Saids roman med det vackra namnet ”Människan är den vackraste staden”. Två helt olika romaner med skulle jag säga lika goda chanser. Men jag tror också att Sara Stridsbergs ”Kärlekens Antarktis” ligger rätt i tiden, precis som Linnea Axelssons samiska släktepos Aednan, men gissar att dessa stannar bland de nominerade.
– Bland fackböckerna vågar jag mig på att gissa på en oläst bok, Jens Liljestrands ”Mannen i skogen. En biografi över Vilhelm Moberg”. Barn- och ungdomsgenren får jag hoppa över i år. Harry Potter hände och inget annat har därför tillåtits hemmavid.