Girl power-cirkus!
Orionteatern, Stockholm, och Västmanlands teater, Västerås
• På Orionteatern bjuds det på ”girl power-cirkus” med science fiction-vibbar. I Gynoïdes ingår både akrobatik, vighet och så kallad ”hårhängning”. Regissören Marie-Andrée
Robitaille vill hylla kvinnligheten och skapa nya normer inom cirkusen, genom att blanda in element som poesi och dans och ställa enbart kvinnor på scen.
Premiär 6 januari.
• Också på Västmanlands teater väntar nycirkus. Cirkus Cirkör har alltid varit gränsöverskridare och i deras nya produktion, regisserad av Tilde Björfors, undersöker de om en begränsning är något verkligt eller påhittat. I Limits balanseras en omvärld fylld av flykt, migration och nya gränsdragningar mot artisternas personliga gränser.
Premiär 19 mars.
Svenskhet under lupp
Teater Tribunalen, Stockholm
• Vad är egentligen svenskhet? Det undersöker Teater Tribunalen och Lumor i sitt samarbete. Johanna Emanuelssons pjäser brukar vara tydligt politiska, men aldrig entydiga. I Kongo – en pjäs om Sverige tar hon avstamp i den första svenska FN-bataljonen som kom till Kongo, 1960, då landet stod på randen till inbördeskrig.
Premiär 14 januari.
Sveland gör debut
Örebro länsteater
• Befrielsefronten, Maria Svelands dramatikerdebut, är en drastisk uppgörelse med hur mäns sexuella våld påverkar vårt samhälle. Allt toppat med körsång. Sara Giese, som tidigare har satt upp Svelands Bitterfittan, regisserar.
Premiär 16 januari.
Göranzon for king
Uppsala stadsteater
• Tänk er Marie Göranzon i rollen som den maktfullkomlige Kung Lear, i Shakespeares pjäs med samma titel. Kanske ett oväntat val. Men jag tror Linus Tunström, avgående chef för Uppsala stadsteater och uppsättningens regissör, har tänkt helt rätt.
Premiär 23 januari.
Missbruk och nyliberalism
Kulturhuset Stadsteatern Stockholm
• Susanna Alakoskis bok April i anhörigsverige berörde många läsare. Nu iscensätts den, i dramatisering och regi av Monica Wilderoth. Föreställningen handlar om anhöriga till missbrukare, om att bära på en tärande oro och skam och ändå överleva. På scen står bland annat Anna Wallander och Annika Hallin, båda omutligt djupborrande.
Premiär 23 januari.
• Med Schillers Kärlek och politik tar för första gången internationellt välrenommerade Staffan Valdemar Holm, regissör, och Bente Lykke Møller, scenograf och kostymdesigner, sig an en uppsättning på Kulturhuset Stadsteatern. Pjäsen skildrar ett korrupt klassamhälle där människor förvandlas till handelsvara. Räkna med hög konstnärlig kvalitet.
Premiär 26 februari.
• Jag är nyfiken på Joakim Stens nya pjäs. Hans monolog Ansvaret är vårt – Tingsten, i regi av Carolina Frände, var högintressant. Frände regisserar även Du ska veta mitt värde, som handlar om kultförfattaren Ayn Rand och hennes neoliberala idéer.
Premiär 6 maj.
Existensialism och underland
Göteborgs stadsteater
• Filosofen Søren Kirkegaards tankar om hur vi blir till genom våra val iscensätts i ett interaktivt formexperiment. I Existentialism för nybörjare bjuder regissören Johan Gry in publiken till dialog och låter oss bli en del av föreställningen.
Premiär 29 januari.
• Anna Petterssons dekonstruerande och intelligent uppdaterade iscensättningar av Fröken Julie och Vildanden är ett par av mina verkliga teaterhöjdpunkter på senare år. Nu ger hon sig, med hjälp av filmprojiceringar och musik, i kast med Lewis Carrolls klassiker Alice i underlandet.
Premiär 2 april.
Intervjuer om kärlek
Norrbottenteatern, Luleå, och Teater 23, Malmö
• Teater som utgår från dokumentärt material är en trend på våra scener som tycks hålla i sig. Norrbottenteaterns Bäst före bygger på intervjuer om kärlek och hur dess villkor ser ut, med folk från hela landet. Karin Wegsjö, som står för manus och regi, iscensätter det hela med hjälp av teater, film, dans och musik.
Premiär 30 januari.
• Hur ser världen ut om femtio år? Frågan har ställts till barn, 9-12 år, bosatta i Malmöområdet. Även Teater 23 utgår alltså från intervjuer i pjäsen Förslag till framtiden. Utopier varvas med dystopier, dagens orättvisor granskas och framtidens politik diskuteras. Regisserar gör geniale Erik Holmström (Scum-manifestet, Funktionell dumhet med flera).
Premiär 10 februari.
Punkbön
Dramaten, Stockholm
• Enskilda människor kan utmana makten, men till vilket pris? Den frågan väcker Irena Krauss pjäs Pussy Riot – en punkbön, baserad på Masha Gessens bok Ord kan krossa betong. Vi får möta tre medlemmar i det omskrivna punkkollektivet, följa dem när de planerar aktionen i Kristus Frälsares katedral, 2012, och när de jagas och döms.
Premiär 5 februari.
• Regissören Alexander Mørk-Eidem sätter upp Michael Frayns fars Rampfeber, vilket höjer oddsen för att det ska svänga rejält på scen. I denna pjäs med metalager får vi följa repetitionerna av en fars som ser ut att bli en katastrof.
Premiär 16 april.
Jelinek trendar
Teater Galeasen, Stockholm, och Folkteatern, Göteborg
• Redan i november hade Helsingborgs stadsteater en kritikerhyllad Sverigepremiär på Elfriede Jelineks pjäs Vinterresa. Denna vår är det Teater Galeasens tur att ge kött åt Jelineks musikaliska språkmassor, här i regi av Christina Ouzounidis. Genom att ta avstamp i Schuberts sångcykel Winterreise berättar Jelinek om en resa genom ett Europa nedkylt av finanskriser och växande främlingskap.
Premiär 22 februari.
• Folkteatern Göteborg riktar denna vår in sig på en verkligt nutida repertoar. Huvudakten är också där en pjäs av den österrikiska Nobelpristagaren, De skyddsbehövande, från 2014. Under höstens ökande flyktingströmmar och politiska utveckling i Europa har Jelinek uppdaterat sin pjäs med nyskrivet material. Det blir en berg- och dalbana av hårt slående satir och bisarr humor, i regi av Yngve Dahlberg.
Premiär 2 april.
Olof Sten blir teater
Teater Tamauer, Göteborg
• Förra säsongen iscensatte Uppsala stadsteater Lena Anderssons roman Egenmäktigt förfarande. Nu är frigruppen Tamauer först på bollen att dramatisera uppföljaren Utan personligt ansvar. Publiken får en djupdykning i älskarinnerollen och i hur tunna gränserna är mellan ensamhet och självständighet, romantik och förnuft.
Premiär 27 februari.
Myndighetsövergrepp
Dalateatern, Falun
• Anders Duus utgår i sin pjäs I skuggan av Falubränderna från de mordbränder som lamslog Falun i mitten av 70-talet. Ett tiotal ungdomar utsågs till syndabockar, erkände bränderna och blev dömda. Dalateatern vill här sätta fingret på ett brutalt myndighetsövergrepp.
Premiär 5 mars.
Mer Liv!
Malmö stadsteater
• Mina förväntningar är höga när regissören Ada Berger och serieskaparen Liv Strömquist nu spinner vidare på Strömquist senaste album, Kunskapens frukt, som Borås stadsteater dramatiserade redan under hösten. Blod och eld är ett nyskrivet tragikomiskt körverk, om kvinnokönets historia och om att åldras, som avslutas med inget mindre än en klimakteriemässa.
Premiär 12 mars.