När: 8 november
Var: Pustervik
Brooklyn Haha
Gratis reklamjippo, men kan ju vara kul ändå. Brooklyn Brewery samlar ihop några etablerade och några up-and-coming-komiker för en Sverigeturné. Johanna Wagrell, Johanna Nordström, Daniel Sanchez, Kirsty Armstrong och David Sundin stannar i Göteborg till på Sticky Fingers.
När: 7 november
Var: Sticky Fingers
Voices
GEST, Gothenburg english studio theatre, har urpremiär på Voices, en föreställning där anonyma vittnesmål om flykt och asylsystem i ett Europa med stängda gränser ges en röst genom skådespelare på scen.
Kristina Brändén Whitaker, konstnärlig ledare och regissör, har under lång tid träffat och intervjuat personer med erfarenhet av att fly och av asylprocessen i Sverige. Helt utan att redigera i berättelserna eller hur de återgavs av personerna som upplevt dem har hon sedan fogat dem samman till ett manus som skildras på scenen.
När: 7–17 november
Var: GEST
Union carbide productions
De två stora comebackspelningarna i somras, på Liseberg och Gröna Lund, måste ha gett mersmak, för nu är Union Carbide Productions tillbaka med en klubbturné. De mytomspunna slynglarna har blivit 30 år äldre, och Ebbot Lundberg något mindre ”dum i huvudet”, som han benämnde sitt yngre jag när ETC Göteborg träffade bandet i somras. Hur som så väntar en rejäl dos punkig rock.
När: 9 november
Var: Stora teatern
Ika Nord – Kroppkaka
Ika är inte i rutan här, utan på scen. Närmare bestämt i en ”kavalkad av musikaliska tablåer och inspirerande exempel på kroppens olika sätt att kommunicera bortom orden.” Här blandas hennes egna egna komiska mimstycken med Isadora Duncans vision om den fria kvinnan i originalkoreografi från 1908 och genusmedveten teckenspråksallsång.
När: 5 november
Var: Stora teatern
The Mastersons
Herr och fru Masterson träffades i Brooklyn, flyttade hem till Austin och skapar finfin altcountry tillsammans. När de inte gör det så ingår de bland annat i Steve Earle’s kompband the Dukes and Duchesses och är allmänt högt aktade musiker.
När: 5 november
Var: Pustervik
Polsk modernism på konstmuseet
Moda polska översätts till ”unga Polen” och är namnet på en riktning inom den polska konsten från tiden att Polen delades 1795 till enandet 1918. Ett 60-tal verk av konstnärer som Olga Boznanska, Józef Chemoski, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer, Edward Okun, Wojciech Weiss, Witold Wojtkiewicz, och Stanisaw Wyspianski ställs ut och de flesta verken är målningar i stora format.
När: 27 oktober–19 mars
Var: Göteborgs konstmuseum
Kung Lear
Göteborgs stadsteaters konstnärliga ledare Pontus Stenshäll tar sig an ännu en klassiker. I Kung Lear vill han ta publiken tillbaka till Shakespeares egen teatertid. Fåfängan manar kungens fall och den här gången spelas kungen av Michalis Koutsogiannakis. Bortas Josefine Andersson spelar Goneril och som narren ser vi Lasse Beischer. De två syns vanligen i 1 2 3 Schtunk.
När: 27 oktober - 21 december
Var: Stadsteatern
DNA – Dansa nära anhörig
När bjöd du upp din mamma senast, frågar sig Backa teater. Den frågan har resulterat i en föreställning där fyra skådespelare möter sina mammor i dans på scen. Fyra mammor får berätta om sina liv, fyra barn får förhålla sig och lyssna och dansa med. För idé, regi och koreografi står Tove Sahlin/ Shake it Collaborations i nära samarbete med text- och ljudkonstnären och radioproducenten Malin Holgersson.
När: 20 oktober–14 december
Var: Backa teater
Vampyrbläckfiskar i Arizona
Klimatfrågan står i centrum på Teater Trixters scen i vad som beskrivs som ett rafflande och komiskt drama om kampen mellan människa, mollusk och mäklare. I källaren i den högsta skyskrapan i Arizona firar forskaren Johansen mänsklighetens utplåning med champagne.
När: 9 oktober–22 november
Var: Teater Trixter
Kriget har inget kvinnligt ansikte
Nypremiär för Kriget har inget kvinnligt ansikte av den vitryska Nobelpristagaren i litteratur. Svetlana Aleksijevitj berättar om krigets vansinne och den ryska erfarenheten. Boken är en del av Aleksejevitjs bokserie Utopins röster och Göteborgs Dramatiska Teater är den första scen i Sverige som sätter upp den som pjäs. Dramatisering av Malin Lindroth och regi av Erik Åkerlind. Hanna Ullerstam och Mia Eriksson på scen.
När: 18 oktober–18 november
Var: Göteborgs dramatiska teater
Allt som blev kvar
Nypremiär av och med skådespelaren Kardo Razzazi. En personlig, öppenhjärtig och, trots allt, humoristisk monolog om Kardos liv. Den handlar om hans uppväxt, hans relation till sin frånvarande pappa, sin kämpande mamma och om hur det känns när livet sviker en.
När: 3 oktober–12 december
Var: Folkteaterns lilla scen
Innan vi glömmer
Samlingsutställning på Göteborgs konsthall med de fem nationella och internationella konstnärerna Petra Hultman, Helga Härenstam, Katerina Sedá, Knutte Wester och Ferhat Özgür. Utställningen lyfter fram berättelser där de nära och kära utgör grunden för ett konstnärligt utforskande. Fram träder ett möte mellan olika generationer, tidsepoker och livsvillkor.
När: 6 oktober–13 januari
Var: Göteborgs konsthall
Dogville
Folkteaterns konstnärliga ledare Frida Röhl tar sig an von Triers Dogville. Förvisso är redan filmen från 2003 lite filmad teater med sin avsaknad av scenografi, sin enda scen där hela handlingen utspelas, sina osynliga dörrar och sina kritmarkeringar för gator. Men nu är den teater på riktigt och även till Folkteatern scen kommer Grace på flykt undan maffian, moraliska dilemman ställs på sin spets och kastas omkull.
När: 29 september–12 december
Var: Folkteatern
Ringaren i Notre Dame
Musikalversionen av Ringaren i Notre Dame lägger sig någonstans mellan Disneyfilmen och Victor Hugos roman, med lutning åt Disney. Något mörkare än sin tecknade dito, men samtidigt glädjefylld och fantasieggande. Den är från början skapad av ett Oscar-belönat team med textförfattare och kompositörer från diverse Disneyfilmer, men bearbetad och regisserad här av Thomas Agerholm. I rollerna som Quasimodo och Esmeralda syns Martin Redhe Nord och Marsha Songcome, båda utbildade i Göteborg.
När: 20 september 2018–6 april 2019
Var: Göteborgsoperan
Till varje pris
Politisk fars i finsalongerna blir det när Adde Malmbergs ”Till varje pris” intar scenen i ungefär två månader. En pjäs i genren fars har aldrig någonsin beskrivits utan orden ”förvecklingar och förväxlingar” och så även här. Den här gången utspelar det sig under Almedalsveckan och på scen syns bland andra Anders Jansson, Malin Cederbladh, Eric Ericson och Carina M Johansson
När: 12 september–8 november
Var: Stadsteatern
Skuggorna av Mart
Nypremiär. Stig Dagerman skrev pjäsen ”Skuggan av Mart” 1948. Mattias Anderssons nyskrivna pjäs är starkt inspirerad av den, men i hans version har skuggorna blivit fler. Tre människor som är ingenting drömmer om att göra bestående avtryck på jorden. En berättelse om skammen i att vara feg och passiv med en ständigt växande skuggvärld som spelar på väggarna. I rollerna syns bland andra Ylva Gallon, Eleftheria Gerofoka och Nemanja Stojanovic.
När: 12 september–20 november.
Var: Backa teater
Ingen rök utan eld
Röda sten tar vara på att det är valår, och blir till en plattform där både konstnärer och besökare kan göra sina röster hörda. Utställningen, som består av både nyproducerade och befintliga verk, behandlar frågor som rör demokrati, aktivism och civilkurage. Det blir platsspecifika verk och performancekonst med bland annat Mary Coble, Annika Lundgren och Felipe Mujica. Dessutom föreläsningar och workshops.
När: 1 september–18 november
Var: Röda sten konsthall
Det universella språket
I denna forskningsbaserade utställning undersöks efterkrigstidens abstrakta måleri med utgångspunkt i museets egna samling. Här visas måleri, skulptur, teckningar och grafik från åren 1945–1970.
Forskningsstudien som utställningen utgår från publiceras i museets skriftserie Skiascope i samband med vernissagen. Här undersöks vilka föreställningar som knöts till abstraktionen och hur dess ställning i konstlivet förändrades under perioden.
När: 13 juni–11 november
Var: Göteborgs konstmuseum
Aswat – syriska röster
Personliga röster om att fly från sitt land. Om förlust och om små strimmor av hopp. Dessutom samtida syrisk konst som på olika sätt kommenterar kriget och situationen i Syrien.
Så ser Världskulturmuseets utställning Aswat – syriska röster ut.
När: Fram till december 2018
Var: Världskulturmuseet