Daniel Kaluuya berättar för New York Times att han la precis allt i potten när han laddade inför filmningen av ”Judas and the Black Messiah”. Det var sommaren 2019, nästan ett år innan George Floyd skulle mördas av polis, men rörelsen hade redan börjat koka efter flera fall av uppmärksammad polisbrutalitet mot svarta. Det var nu Daniel Kaluuya fick chansen att spela sin idol, Fred Hampton, ordförande i Illinois Black panther party, som den 4 december 1969 sköts till döds av amerikansk polis.
Vill ”skapa motpropaganda”
Syftet med ”Judas and the Black Messiah”, har regissören Shaka King uttryckt, är – förutom att ge tittaren ren underhållning – att sticka hål på de lögner som under decennier spridits om Svarta pantrarna.
– CoIntelPro hade som mål att förstöra Svarta pantrarna och den radikala vänstern. Det här är en möjlighet att kasta ljus på en viktig fråga och att skapa motpropaganda, säger Shaka King till Variety.
Shaka King förklarar för tidningen att pressen var ”väldigt noga” med att ge polisen utrymme att uttrycka sin version av dödsskjutningen. Redogörelser som senare har visat sig ha varit rena lögner. Vad som hände den 4 december var snarare något av en massaker: polisen avfyrade fler än 90 skott mot de tio sovande människorna. Antalet skott i den andra riktningen var: noll.
Åkte till Chicago
Daniel Kaluuya, som lärde sig skådespelarkonsten i en improvisationsteatergrupp i London som tonåring, har tidigare både Golden Globe- och Oscarnominerats för sin rolltolkning i filmen ”Get out” från 2017. Men han förklarar att rollen som Fred Hampton tveklöst är den svåraste han har gjort i sitt professionella liv.
En tuff utmaning blev att hitta fram till Hamptons speciella klang i rösten. Kaluuya rådgjorde med Hamptons son, Fred Hampton Jr, och Freds mamma, Akua Njeri. Han besökte också den förort till Chicago, Maywood, som hade utgjort Hampton hemkvarter. Där vandrade han runt i idolens fotspår och träffade även tidigare engagerade personer i Svarta pantrarna-rörelsen.
– En dialekt och ett sätt att prata är bara uttryck för vad som händer inuti en människa. Jag kände att jag var tvungen att förstå var han kom ifrån, säger han.
Tunga scener
Daniel Kaluuya berättar för New York Times att hela filmteamet kände av tyngden av historien i nästan varje scen framför kameran. Scenen när en insatsstyrka bestående av lokala och delstatliga poliser och FBI sköt Hampton till döds grep tag i honom hårt. När han stod framför kameran kände han plötsligt att gränsen mellan honom själv och karaktären han gestaltade började suddas ut.
Hans första instinkt som professionell skådespelare var då att trycka ner de egna känslorna som började bulta inombords.
– Om du blir för involverad emotionellt kan du bli förvirrad, säger han till New York Times.
Men till slut hittade han ett sätt att kanalisera känslorna in i skådespelandet.
– Du kan inte förneka den känslan, du använder den, för den är sanningen.