– Några dagar efter transplantationen kom läkarna och sa att det var en väldigt lyckad transplantation, ”det finns ingenting kvar av dig”, berättar hon i kantinen till Dansens Hus där hon och Sofia Södergård ska spela föreställningen ”Transplantation”.
En djupt egensinnig och alldeles magisk show om hur hon fick benmärg donerad till sig av en ung man, en 23 år gammal tysk, när hon blev akut sjuk i leukemi. Hur det var alldeles nödvändigt att de liknade varandra på 13 av 14 punkter, men att kön inte var en av dem. Och att hennes kropp behövde tappa alla sina försvar för att den skulle ta emot hans cellbyggande benmärg.
– Att upplåta sig så helt – det är som i en passionerad kärleksrelation. Jag var tvungen att i princip utplåna mig själv för att göra plats för att hans benmärg skulle kunna bygga mig på nytt. Jag är ju inte längre samma.
Det är en så existentiell och läskig och svårgreppbar upplevelse som Charlotte Engelkes gett form och mytisk klangbotten. Hon har flera gånger förut använt sig av Wagners operor för att berätta om sånt som är djupt personligt. Denna gång har den storslagna tragiska kärlekssagan om Tristan och Isolde fått ge genklang i historien om en medelålders scenkonstnär vars kropp tagits över av en ung man, precis som Isolde och hennes Tristan till sist blandar samman sina namn.
– De blir ett. De vet inte var den ena slutar och den andra börjar. Och så är det ju verkligen för mig, också rent fysiskt.
Fascinerande energi
Just detta att hon på köpet fick en y-kromosom satte igång något hos Charlotte Engelkes, som ofta förut tagit det mest personliga och lyft ut det i en experimentell scenisk lekfullhet som lyft det där privata till hisnande höjder.
En vag idé blev till en konkret plan om en föreställning när hon såg Sofia Södergård, dansare, koreograf och dragking, spela gangster i Folkoperans uppsättning av ”Tolvskillingsoperan”.
– Jag blev helt fascinerad av energin!
Och där föddes tanken att Sofia Södergård skulle kunna vara mannen som tagit plats inuti henne. Utifrån Charlotte Engelkes ramar har de tillsammans skapat en alldeles unik föreställning som lyckas skoja med ett livshotande sjukdomstillstånd och göra poesi av medicinska komplikationer.
Sofia Södergård berättar att hon försökt att yrkesmässigt ragga på Charlotte Engelkes för flera år sedan så när hon nu hörde av sig var hon definitivt intresserad. Hon klev in med sin nyfikenhet på Charlotte Engelkes historia, knuffade föreställningen mot ett mer personligt berättande.
– Det handlade om att jag ville förstå, om jag nu skulle vara med på den här resan ville jag veta hur det var.
Sofia Södergård, som gjort succé med föreställningen ”Slick” med sitt drag alter ego Qarl Qunt, lärde också ut hur man iklär sig en mans kropp, hur man rör sig, detaljer, som att ha mer luft mellan armar och kropp, som signalerar att här kommer en som får ta plats.
– Det är en sådan befrielse att vara på scen och vara kille. Jag blir så cool, inte alls lika nervös, berättar Charlotte Engelkes nöjt.