Den årliga rapporten kommer från San Diego State University’s Center och kallas The celluloid ceiling, vilket på svenska kan översättas med ”filmtaket”, en anspelning på glastaket. Årets siffra – sju procent – är en försämring med en procent från året innan och två procent sämre än 1998, då studien genomfördes för första gången.
– Det rör sig varken åt det ena eller andra hållet, säger studiens författare Martha Lauzen.
Om man räknar samtliga av filmernas ”off-screen figures”, det vill säga regissörer, manusförfattare, producenter, klippare och fotografer, var 17 procent kvinnor under 2014, vilket är en procent bättre än under 2013, men oförändrat sedan 1998.
– Filmindustrin har inte tagit tag i frågan om kvinnors kroniska undersysselsättning, säger Martha Lauzen.
Mitt i nomineringssäsongen
Studien släpptes samtidigt som Hollywoods nomineringssäsong pikar. Bland årets Golden globe- och Oscarsnomineringar finns bara en film som regisserats av en kvinna: Ava DuVernays historiska drama Selma. Angelina Jolies Andra världskrigsdrama Unbroken är den enda kvinnoregisserade filmen på listan över de 100 största filmerna 2014.
På 86 år har endast en kvinna, Kathryn Bigelow (The hurt locker), vunnit en Oscar för bästa regi.
– Regissörens kön är otroligt viktigt eftersom forskning visar att könet påverkar antalet kvinnliga roller vi ser på bioduken, säger Lauzen.
Medhåll från Sverige
Hon får medhåll från radioprofilen och filmjournalisten Lisa Bergström, som bland annat producerat filmmagasinet Kino på Sveriges Radio.
– Kolla på Cannesfestivalen som är som någon sorts OS i film. Det är alltid mansdominans och under flera år har det inte funnits någon kvinna med i huvudtävlingen. Mekanismerna det handlar om tror jag är kulturella. På ett plan är det väldigt märkligt, det handlar ofta om vilka kontakter man har och vem man har förtroende för, säger Lisa Bergström.
Riktat stöd
Hon är också kritisk till den snedfördelning som finns inom svensk film, men påpekar också att Filminstitutet jobbar med riktat stöd för att få fler kvinnliga regissörer att göra långfilm.
– Tittar man på Guldbaggarna till exempel, kan man se att det någonstans lönar sig. Sedan kanske det inte är jämställt i Sverige och de kvinnliga regissörerna är inte asmånga. Jag skulle vilja se en könsanalys av hur mycket regissörerna tjänar. Då kommer man att få se hur mycket mindre pengar kvinnor får, säger Lisa Bergström.