– Vi vill arbeta i medborgarnas tjänst och hoppas bli något som många litar på och refererar till, som Wikipedia eller dagstidningar, säger Daniel Lapidus.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
”Behöver inte luras”
Ämnena som teamet arbetar med är folkbildande i den meningen att de handlar om samhällets utveckling och uppbyggnad. Men då Datastory kommer att konkurrera om uppmärksamheten med diverse klickjägare är tanken att finna inspiration i de format som underhållning och nöjen ofta kommer paketerade i – interaktivitet och tilltalande design, till exempel.
– Vi tänker att vi ska röra oss bort från ett traditionellt artikelformat och närma oss det vi gör på fritiden, som att spela spel och kolla djurklipp på Youtube.
Jag kommer att tänka på uttrycket medicinen i tårtan.
– Alltså ja, vi vill erbjuda något både gott och nyttigt – men utan lur. Vi vill arbeta i medborgarnas tjänst och hoppas bli något som många litar på och refererar till. Jag är ingen cyniker, utan jag tror verkligen att de flesta i grund och botten är väldigt nyfikna och inte behöver luras i kunskap, säger Daniel Lapidus.
Inspirerad av Rosling
Exakt hur vägen dit ser ut har han ännu inte helt klart för sig, men i teamets sammansättning av olika kompetenser ser han en bra utgångspunkt.
– Vi har ett väldigt tätt samarbete där alla med sina olika kompetenser får tycka till lika mycket.
Daniel Lapidus var under flera års tid på den svenska stiftelsen Gapminder. Där fick han jobba med hjärtefrågorna pedagogik, it och hälsa tillsammans med förebilden Hans Rosling, professorn som var känd för sitt sätt att göra statistik roligt, lättförståeligt och engagerande.
– Några år efter att jag slutat kände jag en lust att återgå till idén om folkbildning. Det finns mycket öppen data, men det saknas bra underlag som hjälper medborgarna att förstå det.
Betalväggar oroar
Sajten är helt oberoende och icke vinstdrivande. Tanken är att driva den via gräsrotsfinansiering, försäljning av böcker, utbildningar och samarbeten med forskare och skolor.
– Vi kommer aldrig att syssla med reklam, säger Daniel Lapidus.
Att så mycket kunskap kostar pengar att ta del av i dag anser ser han som ett problem för demokratin.
– Jag förstår att tidningar behöver använda sig av betalväggar för att få in pengar. Men det oroar mig att många då exkluderas från viktiga granskningar och reportage, säger han.
Lång livslängd
Även om projekten tas fram via redaktionellt arbete, så liknar Daniel Lapidus hellre Datastory med sajterna Wikitribune eller Propublica än traditionella svenska nyhetsmedier.
I skrivande stund finns två projekt, eller ”stories” som Daniel Lapidus kallar dem, publicerade. Det första är en djupdykning i 16 000 enskilda motioner lagda av riksdagspolitiker. I den andra storyn kan läsarna välja att bygga en regering med valfria partier för att se hur väl eller illa väljarna kommer överens.
Samtliga storys ska ha en lång livslängd, och är skapade för att kunna uppdateras och modifieras, vid släpp av nya siffror eller för att belysa ett nytt perspektiv inom samma ämne.
– På sätt och vis börjar storyn när vi släpper den, säger Daniel Lapidus.