– Många elever känner att de inte vågar be läraren om hjälp då det är läraren som sätter betygen. Man vill inte verka dum, speciellt inte om klassen redan gått igenom ett moment, säger han.
Den ideella föreningen grundades år 2008. I dag driver Mattecentrum 90 räknestugor i 27 städer, från Malmö i söder till Luleå i norr. Volontärerna har ofta en bakgrund som naturvetare, matematiker och civilingenjörer. Gunnar Jähkel är pensionerad civilingenjör och arbetar i dag som volontär på Mattecentrum i Sundsvall.
– Det är viktigt att hjälpa till om man kan. Kör eleverna fast kan de lätt tappa intresset och det innebär en risk, en del slutar förstå vad som avhandlas på lektionerna och halkar då efter i skolarbetet, säger han.
Intresse för matte
Jobbet som volontär blev han tipsad om via en person som redan arbetade ideellt i räknestugan på Hedbergska.
– Det tyckte jag lät roligt då jag alltid haft ett intresse för matematik. Jag är pensionär nu så jag har tid så det räcker.
Det är flera återkommande elever som Gunnar Jähkel möter varje vecka, men också många nya som är nyfikna på verksamheten. Eleverna kommer från nästan alla olika program och årskurser.
Alla kan inte få hjälp av föräldrar
I hörnet längst bak i klassrummet sitter eleverna Louise Lagerqvist och Samir Manda från Skvaderns gymnasieskola och studerar. Båda två har tidigare besökt räknestugan som lärarna upplyst eleverna om.
– Jag tycker det är viktigt att Mattecentrum finns. Om man inte får den hjälp man behöver hemma så finns ju den här. Alla föräldrar har inte möjligheten att hjälpa till med matematiken hemma, säger Louise Lagerqvist.
Eleverna märker också en klar skillnad mellan den schemalagda matematikundervisningen och den som sker frivilligt i räknestugan.
– Det är ofta dålig arbetsro, väldigt många elever och få lärare i skolan. En enda lärare på 30 elever blir stressigt. Här är det mindre grupper på fler lärare och lugn stämning, säger Samir Manda.
Matematik på flera nivåer
I räknestugan lär volontärerna ut allt från grundläggande matematik till mer avancerade ekvationer och svårlösta problem. Målet är att eleven själv ska finna lösningarna men att volontärerna hjälper till att ta ett steg i rätt riktning.
– Jag hoppas och tror att ungdomarna lär sig mer här. Många blir förvånade när de upptäcker att de kunde svaret på problemet och ansiktet spricker upp i ett leende, säger Gunnar Jähkel.