– Jag vill att vi ska jobba publiknära och få fram berättelser och specifika händelser som också delvis kommer ur Angered och nordöstra Göteborg. Det som jag inte hunnit än är att fördjupa relationen med föreningar på plats men det finns olika planer på det.
Andra Stället, teaterns lite undangömda lokal i Angered centrums norra del, ska avvecklas så att teaterverksamheten koncentreras på Blå Stället. Delvis innebär det att mer resurser kan läggas på fler produktioner och att personalgruppen samlas på ett ställe.
– Dessutom kommer vi närmre både publiken och kulturhuset, säger Johanna Larsson.
Kontaktades av advokat
På fredag gör hon sin Angeredsdebut som regissör, för uppsättningen ”I en särskilt utsatt situation”. Inte oväntat är det dokumentära i fokus.
– Den tar sin utgångspunkt i ett verkligt rättsfall från Göteborg för några år sedan och följer specifikt den 17-åriga tjejen som blev utsatt för en våldtäkt. Hon har också varit väldigt delaktig i den här processen, säger Johanna Larsson.
Det var för över tre år sedan som Johanna Larsson kontaktades av en advokat som kände till hennes sätt att göra teater. Advokaten berättade att hon i rättssalen gång på gång mötte ungdomar som inte hade koll på sexualbrottslagstiftningen. En diskussion behövde föras om varför de inte hade det.
Advokaten kopplade även ihop Johanna Larsson med 17-åringen som står i centrum för pjäsen. Men det var först när hon började jobba på Angereds teater som hon upplevde att det fanns en självklar plats för en sådan här föreställning, berättar Johanna Larsson.
– Det känns som att Angered har en scen för det. Vi kommer att kunna ha en lång spelperiod och spelar mestadels dagtid för skolpublik. Det är positivt att vi märker ett stort intresse från skolorna för föreställningen.
Pratar inte om det
Den okunskap som advokaten hade märkt av har även Johanna Larsson stött på i de samtal med ungdomar hon haft under arbetets gång.
– Det verkar finnas ett tydligt och skrämmande kunskapsglapp. När jag pratar med ungdomarna om vad de har för sexualundervisning i skolan och hur mycket de känner till om sexualbrottslagstiftningen säger de att de inte pratar om det.
Så sent som i måndags fick skådespelarna en ny scen att öva in, efter att Johanna Larsson märkt ett behov hos provpubliken att få lagstiftningen förklarad för sig rent konkret.
– Ja, då kanske man ibland får vara ganska tydlig och rak och kanske på gränsen till pedagogisk, säger hon.
”Gett mycket av sig själv”
Även 17-åringen vars erfarenheter skildras i pjäsen har varit och tittat på repetitionerna. Johanna Larsson har använt sig av det hon själv berättat, hennes dagboksanteckningar, närståendes och andras redogörelser och förundersökningsmaterial. Genom att lotsa publiken genom fallet och det rättsliga efterspelet ger föreställningen olika perspektiv på gränser och samtycke, berättar Johanna Larsson.
Hon understryker hur viktigt det har varit att vara transparent med arbetsprocessen gentemot huvudpersonen.
– Hon har gett så mycket av sig själv och sina erfarenheter och jag vill göra så att hon känner sig trygg med hur vi gestaltar och inte gestaltar saker. Det är klart att det är väldigt jobbigt för henne att se detta på scen, men hon är fullt övertygad om att det är bra att berätta om det här för andra ungdomar. Det skapar mening i det hon naturligtvis själv har tyckt varit väldigt meningslöst.