Ungefär halvvägs in i filmen ”The Dead Don´t Die” dyker filmens första zombie upp. Det är rockikonen Iggy Pop i sällskap med indieregissören Sara Driver som i zombieform tar sig in i en kvällsstängd diner i en amerikansk småstad.
Efter att Iggy och Sara Driver på ett klassiskt zombiesätt har käkat upp servitrisernas inälvor får de syn på kaffekannan och börjar grymta ”coffee”.
Zombierna i ”The Dead Don´t Die” är inte helt hjärndöda. Förutom människokött dras de till det de var mest beroende av när de var vid liv. Fri kabelteve, gitarrer, verktyg, chardonnay och i det här fallet kaffe. En inte alls subtil referens av filmens kultstämplade regissör Jim Jarmusch, till en av hans egna kortfilmer, där just Iggy Pop dricker kaffe och röker tillsammans med Tom Waits.
Tack vare gott rykte
Vid premiärvisningen i Cannes marknadsförde den franska affischen filmen med ”A cast that will awaken the dead”. Selena Gomez, Adam Driver, Tilda Swinton, Bill Murray, RZA och många fler är andra som rullar förbi i filmens eftertexter. När stjärnnamnen passerat dyker så loggan för Film i Väst och Chimney Gothenburg upp.
– Erbjudandet att jobba med den här filmen fick vi via vårt New York-kontor. Chimney har elva kontor i åtta länder. Här i Göteborg har vi funnits i fyra år. Det är viktigt för oss att vi ska kunna jobba härifrån och inte som för 30 år sedan behöva flytta till Stockholm för att börja på en karriär, säger Andreas Hylander, VFX-producent och grundare av Chimney Göteborg.
– Att vi kan göra det är tack vare det goda rykte som Göteborg och regionen byggt upp, mycket tack vare Film i Väst. När jag reser till stora filmfestivaler som Venedig och Cannes märker jag att Göteborg är känt och respekterat bland filmskapare och tack vare det får vi jobba med filmer av absolut världsklass, fyller kollegan Håkan Strandhag i.
Van vid ljussablar
Med så många kända namn rycker det i nördnerven att få anekdoter ur Hylander och Strandhag. Bill Murray nöjde sig mestadels med ett hagelgevär i filmen, men hur bra är Star Wars-ondingen Kylo Ren (Adam Driver) på att hantera ett svärd, till exempel.
– Det märktes att han var van vid ljussablarna när han skulle börja hugga loss med sin machete mot zombierna. Han fick instruktioner och gjorde det snyggt direkt. Han var också väldigt noga med säkerheten, så macheten är en detalj som vi på Chimney gjorde digitalt, berättar Håkan Strandhag.
Än bättre än Adam Driver med svärdet är Tilda Swintons karaktär med sin katana. Zombiehalsar kapas med perfekt precision.
– Där ville regissören ha en skillnad i hur huvudkapningen såg ut. Adam Drivers hugg skulle se köttigare ut medan Tilda Swintons skulle se kliniska ut. I det sistnämnda fallet blev utmaningen att skapa just det, samtidigt som det inte ska se för digitalt och konstgjort ut, säger Andreas Hylander.
– Utöver det gav regissören oss fria händer att döda zombierna hur vi ville. Han var rolig att jobba med, så vi gav oss sjutton på att varenda en skulle dö på ett unikt sätt, fortsätter han.
På ett enkelt förklarat sätt gick zombiedödandet i ”The Dead Don´t Die” till som så att alla zombierna sattes i en buss och kördes till en studio där Chimney skannade av deras huvuden och gjorde digitala kopior av dem. Digitalkopior som sedan studsar iväg medan de avhuggna halsarna med tillhörande kropp faller åt ett annat håll.
Fick strykas ur manus
Med få undantag var de mest kända kändisarna i ”The Dead Don´t Die” inte zombies. Undantaget är Iggy Pop. Det var planerat att han skulle dödas på ett underhållande sätt, vilket hade inneburit att Chimney hade fått skanna in och digitalisera hans huvud.
– Det ströks ur manus, på grund av hans konsertturné. Bland annat skulle han till Way out West, så vi föreslog att vi kunde skanna honom här, men det tyckte många inte var en god idé, säger Andreas Hylander.
I zombiefilmen blir göteborgarnas insats tydlig och uppenbar, åtminstone om man vet vad man tittar efter. Rullande huvuden och kapade halsar är spektakulära. Samtidigt är det inte meningen att biobesökaren ska märka av efterproduktionsarbetet som Chimney gör.
– Vilken som är din digitala favoriteffekt är såklart beroende av individuell preferens. För min del älskar jag sådant som biobesökaren ser som en lång tagning där karaktärerna rör sig från ett hem, genom en trappuppgång, ut på gatan in i en bil utan att det ser ut som att ett enda klipp är gjort. Efterproduktionsarbete som är osynligt helt enkelt, säger Andreas Hylander.
– Ur ett branschperspektiv är det lite av ett problem, kanske framförallt i den amerikanska actiongenren, att finansiärerna vill att pengarna som lagt på effekter ska synas. Oftast tycker vi som jobbar med efterproduktion att vi har gjort ett bra jobb när biobesökaren inte ser att vi har gjort det, säger Håkan Strandhag.
Stort gräsrotsjobb i Göteborg
Ruben Östlund, Alicia Vikander och Björn Runge är Göteborgs stjärnor på den internationella kartan. Att ”Chimney Gothenburg” dyker upp sent in i eftertexterna i ”The Dead Don´t Die” är ett exempel på att det görs stort gräsrotsjobb i Göteborg, även i filmgalaxens svarta fläckar.
– Det är verkligen en guldålder om man är betrodd. Än större än film är teveserier just nu och vi är både HBO och Netflixcertifierade. Störst av allt på Netflix är en serie vi har gjort efterproduktion till, säger Håkan Strandhag.
– Och vi jobbar tätt ihop med andra kontor i Göteborg. Vi försöker att inte se varandra som konkurrenter utan hjälpa varandra, för tillsammans har vi väldigt stor kompetens, säger Andreas Hylander.