BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Att lyfta en mobiliseringsfråga kan visa hur staden arbetar konkret med en stor och svårlöst samhällsfråga. Tidig högläsning är grunden till barns tidiga språkutveckling, ökad läsförmåga och lust till läsning. Det är vårdnadshavaren som främst kan påverka barnets läslust och läsvanor genom att läsa för och med barnet. Forskning har visat att tidig högläsning påverkar barns verbala förmåga, skolmognad men även socioemotionella faktorer, säger hon.
Ska få en god start i livet
Att skapa en mer jämlik stad och minska skillnaderna i livsvillkor och hälsa är den viktigaste utmaningen staden har just nu, enligt Malin Omland. Varje barn ska ha en god start i livet och förutsättningar att klara skolan och möjligheter att förverkliga sina drömmar.
– Kopplingen mellan en familjs ekonomiska situation och barnens hälsa, utbildningsmöjligheter och framtidsutsikter är tydlig. Barn som har sämre kognitiva förmågor i relation till sin ålder men som växer upp i familjer med hög socioekonomisk status förbättrar sina förmågor. Medan den kognitiva utvecklingen för barn som växer upp i familjer med låg socioekonomisk status är betydligt mer ogynnsam oavsett om den kognitiva förmågan från början var hög eller låg, säger hon.
Om mobiliseringsfrågan ska bidra till att minska skillnader i livsvillkor och hälsa är det viktigt att insatser anpassas efter behov, fortsätter Malin Omland. Grupper som behöver uppmärksammas extra mycket är exempelvis familjer med långvarigt försörjningsstöd eller som lever med risken att hamna i fattigdom, särskilt småbarnsfamiljer. Nyanlända barnfamiljer är också en grupp att uppmärksamma.
"Trösklarna ska vara låga"
Barnbokskonsulten på Stadsbiblioteket i Göteborg, Bodil Alvarsdotter, har varit delaktig i arbetet med underlaget till Staden där vi läser för våra barn. Hon säger att det är viktigt att nå dem som inte kommer till biblioteket.
– Stadsbiblioteket erbjuder en miljö för upplevelser och möten och tanken är att trösklarna ska vara låga. Läsning och boken finns hela tiden i fokus men målet är att känna att biblioteket är till för alla och att möjligheterna på biblioteket är många. Och att ha böcker som tilltalar alla så att man känner sig inkluderad och kan identifiera sig, säger hon.
En demokratifråga
Förutom biblioteken är skolan, förskolan, familjecentraler, mödra- och banhälsocentraler runt om i Göteborg involverade i satsningen.
Bodil Alvarsdotter poängterar att kunna läsa och skriva är en demokratifråga.
– Det handlar om att klara skolan och vidareutbilda sig och att kunna ta till sig information. I dag går det ut barn från grundskolan som inte kan läsa en dagstidning. Hur ska de kunna förhålla sig till sin värld och göra genomtänkta val? Vi har kopplat barns läsning till en folkhälsofråga och forskning visar att läsning kan utjämna klyftor i samhället. Det handlar inte bara om att läsa och ha det lite trevligt utan om att öppna dörrar till kunskap och upplevelser som kan förändra och utveckla såväl individer som vårt samhälle.