Bilder från det virtuella Gaza-museet Sahab Museum.
Bild: Hafaw Collective
Dagens ETC
I väntan på att Gaza en dag ska bli fritt från krig och israelisk ockupation har konstnärskollektivet Hawaf Collective byggt det virtuella museet Sahab Museum där Gazas konst och kulturarv visas upp med hjälp av VR-teknik.
Dagens ETC har pratat med den palestinska konstnären Salman Al-Nawati som är en av museets grundare.
Hur kan man skydda konst och kulturarv på en plats som både är isolerad från omvärlden och regelbundet utsätts för bombanfall? Det frågade sig det palestinsk-algeriska konstnärskollektivet Hawaf Collective för tre år sedan när de träffades på en workshop i Paris.
– Idag förknippar de flesta Gaza med krig, svält och döda barn, men det är också ett historiskt viktigt område som binder samman tre kontinenter: Asien, Afrika och Europa. Staden Gaza är dessutom en av de äldsta städerna i världen vars kulturarv har rötter i de forntida arabiska kananéernas civilisationer, säger den palestinska konstnären Salman Al-Nawati som är en av kollektivets fyra medlemmar.
– Det finns så mycket kulturrikedomar och konstskatter som vi vill lyfta fram och bevara, men det är omöjligt att bygga ett fysiskt konstmuseum i Gaza just nu. Därför bestämde vi oss för att bygga en virtuell version som vi döpte till Sahab Museum. Där laddar vi upp all konst i ett digitalt ”moln” (sahab betyder moln på arabiska) tills Gaza har blivit en säker plats där vi kan bygga ett riktigt museum i framtiden.
Det virtuella museet har byggts med inspiration från arkitekturen i Gazas gamla stad och i utställningsrummen samsas både gammal och ny konst. Medlemmarna i Hafaw Collective har de senaste två åren bland annat hållit workshop för barn och vuxna och besökt privatsamlare och familjer runt om i Gaza för att fotografera, dokumentera och scanna konstföremål och arkitektur.
Kan vissa bli provocerade av att ni fokuserar på konst samtidigt som kriget rasar och tusentals palestinska barn dödats av israeliska armén?
– Ja, kanske det. Men vi började ju med projektet för flera år sedan, långt innan den 7 oktober och allt som hänt sedan dess. För en ung konstnär i Gaza som hela sitt liv levt under ockupation, isolering och förtryck kan det betyda oerhört mycket att få möjlighet att nå ut med sin konst till omvärlden genom vårt museum. Dessutom har stora delar av Gazas kulturarv och privata konstsamlingar totalförstörts av kriget, men en del av det hann vi dokumentera och nu finns de i alla fall i digital form, säger Salman Al-Nawati.
– Konsten ger oss hopp. Den är ett sätt att göra motstånd på och ger oss även möjligheten att presentera oss själva som människor och skapande subjekt, inte bara offer för ett krig. För oss är det viktigt att alla i Gaza känner sig delaktiga, vi bygger upp samhället genom att skapa museet tillsammans.
Salman Al-Nawati är själv född och uppvuxen i Gaza, och har efter sin utbildning varit verksam både i och utanför Palestina.
– Att vara konstnär är inte lätt någonstans i världen, men i Gaza har vi både Hamas och Israels ockupation så du kan föreställa dig hur komplicerat det är. Jag har försökt kombinera mitt eget konstnärliga arbete med uppdrag som art director, koordinator för filmfestivaler och konstlärare på olika ställen. Men det är väldigt svårt, också på grund av ut– och inresetillstånden som Israel kontrollerar, så 2022 flyttade jag med min fru och dotter till Sverige.
”Lät henne dö i lågorna”
Hela Salman Al-Nawatis familj är kvar i Gaza och befinner sig på flykt. Det stora familjehuset brändes ner av israeliska militären.
– De stormade huset och tillfångatog alla män, kvinnorna ombads bege sig norrut. Men kvar i huset var min 96-åriga mormor som inte kunde ta sig ut på egen hand. Mina släktingar bad de israeliska soldaterna om att få gå in och hämta henne, men de skrek bara ”lämna huset nu” och sa att de skulle ta hand om henne. Tre veckor senare när min morbror fick tillåtelse att återvända till huset, som var totalförstört av branden, hittade han min mormors förkolnade kropp i ett av rummen. De hade låtit henne dö i lågorna.
Salman Al-Nawati säger att han i början, när Israel inlett sin storskaliga krigföring mot Gaza efter den 7 oktober, delade klipp från kriget varje dag på sina sociala medier och uppmanade folk att reagera. Nu har han gett upp.
– Man kan inte tvinga människor att visa medkänsla eller kräva att de ska handla på ett visst sätt. Det ju mer uppenbart nu än någonsin vad vi i Gaza och övriga Palestina utsätts för, ingen kan säga att den inte visste vad som pågick. Men jag har slutat be om hjälp, var och en får själv göra sina val och leva med dem.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.