– Många organisationer har en väldigt uttalad digital ångest. Företag har många frågor om hur de ska ta fram en strategi för att jobba med rörligt material och hur de ska göra för att få spridning på sina budskap, säger Emma Egnell som är en av grundarna till Vidstar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Youtube har slagit igenom stort och enligt en undersökning från analysföretaget Mediavision förra året är videotjänsten större än någon traditionell tv-kanal bland unga mellan 15 och 24 år. Samtidigt kan det vara svårt för den oinsatta att hänga med. Så hur botar man den digitala ångesten då?
Genom att vara nyfiken och inte så rädd, säger Emma Egnell.
– Det är inte så svårt. Samtidigt kan jag uppleva att vissa varumärken bagatelliserar Youtube lite grann, vilket även föräldrar kan göra. De säger till sina barn att de inte kan förstå hur de kan titta på ”det där” och begränsar skärmtiden för sina barn, jag tycker de ska titta tillsammand med dem istället. De har inte förstått att Youtube är dagens lägereld, säger hon.
Hundratusentals prenumeranter
På andra änden av skalan finns gruppen som lever sina liv på Youtube – och gör karriär på det. Vidstar lockar med namn som Ebba Lindblad, Lakidoris, Moa Murderess och Antonia Anty Johnson.
Profiler som är okända utanför Youtubebubblan, men kan ha uppemot en halv miljon prenumeranter. De senaste åren har fokus har flyttats från spel och smink till mer personliga inslag.
– De svenska profilerna har växt fram genom att prata om sina liv och göra sketcher om slöjdläraren. De pratar om det som är nära, och lätt att igen och få relation till, det är då explosionen av prenumeranter har slagit till. De har gått från att ha 20 000 till en halv miljon prenumeranter med uppåt 150 000 visningar. Den räckvidden kan inget traditionellt media drömma om i dag, säger Emma Egnell.
I dag är Youtube ett relativt obeträtt område för den äldre generationen, men Emma Egnell tror att det kommer att förändras. Hon jämför med Facebook.
– Nu är det ju inte min 13-åriga dotter och hennes kompisar som är där. Det är mossigt. Det är min mamma, som är 65, som är på Facebook i dag. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det om några år startas Youtube-kanaler av 65-åringar som vloggar om sina liv, säger hon.