Teater Uno kallar sig "den lilla teatern med det stora engagemanget". De egna lokalerna, där det både repeteras och spelas, ligger på Esperantoplatsen, men stor tid spenderar Uno ute på turné. Ofta på gymnasieskolor med anpassade pjäser. På så sätt skiljer sig deras Dedikation, då den är en betydligt "vuxnare" pjäs. Den är skriven av Mattias Kärrbrink med just Elisabeth Falk och Carl Harlén i åtanke för rollerna.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det är jätteroligt och hedrande, men samtidigt förpliktigar det. Dedikation är ett relationsdrama som handlar om vad som händer med människor efter en separation, säger Elisabeth Falk.
Förklara pjäsen
Hon, Carl Harlén och regissören Stefan Ridell har paus i repetitionerna och tar sig tid att förklara både pjäsen och Mattias Kärrbrinks dramastil.
– Han är poetisk, men samtidigt realistisk med en bra dialog som verkligen sticker ut, säger Stefan Ridell.
De tre enas om att han landar någonstans mellan Harold Pinter och Lars Norén.
– Men samtidigt så skrattar vi jättemycket åt hans träffsäkerhet. Tragikomiskt är verkligen ett passande ord. Ibland pratar våra karaktärer om varandra totalt, och ibland märker de varenda liten skiftning. Blir det för svart så kan det bli distanserande, men här finns små ljusglimtar, säger Carl Harlén.
I korta drag handlar Dedikation om ett före detta gift par som inte har talat med varandra på tio år. En tragisk händelse i form av ett förlorat barn finns i den tunga ryggsäcken. En dag kommer Agnes, som kvinnan heter, på oanmält besök och deras samtal rör sig från trivsamt retfullt i rester av gammal gemensam jargong till hårdare och allvarligare fast med rädsla att beröra det riktigt viktiga. Men Agnes har en djupare anledning till sitt besök.
På Stadsteaterns betydligt större scen bjuder september på två premiärer. Först ut är Mephisto, med premiär den 12:e, som är ett mellankrigsdrama om att leva i en tid då samhällets ideal ruttnar. Pjäsen regisseras av teaterns nya konstnärliga ledare Pontus Stenshäll och rör sig kring en teaterensemble i Hamburg från 1923, när Hitler misslyckas med kuppen i München, fram till 1933 när han blir rikskansler. På teatern diskuteras vad de ska spela för att bli en röst mot fascismen och den framväxande nationalsocialismen, och vad man har för ansvar som individ.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Stadsteaterns andra premiär är Skymningsrök som kallas "Ett slugt släktdrama med komisk twist". I rollerna syns bland annat Dag Malmberg och Victoria Olmarker.
Folkteaterns septemberpremiärer består av Folkbokförarna och Gruppen köper sig fri. Folkbokförarna är en musikal av Alejandro Leiva Wenger i regi av teaterns konstnärliga ledare Frida Röhl.
– Jag och Alejandro har känt varandra och samarbetat länge. Det blir roligt och med igenkänning. Det finns alltid ett filosofiskt plan i Alejandros sätt att skriva, men även The Office-känslan finns närvarande, berättade Frida Röhl när ETC Göteborg pratade med henne i våras.
Tar sig an kapitalismen
Gruppen, som i "Gruppen köper sig fri" består av Elin Söderquist, Nina Haber och Bianca Kronlöf som tar sig an kapitalismen och dess konsekvenser när de återigen intar Folkteatern med premiär den 28 september.
På Jaguar blir det urpremiär av Ika Nords Det stora äventyret och på Backa Teater blir det förutom nypremiär av The Misfits en pjäsversion av Machiavellis Fursten med premiär den 16 september.
Teater Trixter tar sig an den kanske tyngsta av frågor, men från ett lek- och glädjefullt barnperspektiv. Världens bästa begravningar är en dramatisering av Ulf Nilssons bok Alla döda små djur.
– Vi pratar inte om döden förrän den är där. Vi förbereder oss inte. En barnpjäs är ett utmärkt sätt att närma sig ämnet, säger Håkan Palm, producent.
Världens bästa begravningar handlar om två barn som startar just världens bästa begravningsbyrå för att ta hand om alla döda små djur. Den ena får i uppgift att skriva dikter och den andre är väldigt bra på att gråta.