– Det här är en historisk serie som berättar om ett intressant och än i dag betydande skeende. Feminist är ju fortfarande ett viktigt och laddat ord, säger Sissela Kyle till Dagens ETC.
Bildar hemlig mötesplats
Sist vi såg Dagmar Friman och hennes kollegor på Svenska hem kämpade de mot det utbredda livsmedelsfusket och snusket som rådde i början av 1900-talet. SVT:s dramaserie Fröken Frimans krig tar nämligen avstamp i verklig historia och Svenska Hem var ett kvinnligt matkooperativ som startade 1905 på initiativ av Anna Whitlock. Hon var även ordförande i Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt (LKPR) och den kvinnosakskämpe som Sissela Kyles karaktär är baserad på.
– Den här rollen och den här serien har varit så betydelsefull att det inte skulle göra något om det var över sedan, alltså om jag inte gjorde något mer. Det är otroligt kul att få göra en så pass sammansatt och tongivande roll i ett sammanhang som rimmar så mycket med vad jag tycker, vill och känner. Det händer liksom inte annars, säger hon.
I den nya säsongen tar Dagmar, Kinna, Lottie och resten av kooperativet upp kampen för kvinnlig rösträtt. På dagarna säljer de mat. På kvällarna fungerar livsmedelsbutiken som en hemlig mötesplats för kvinnokampen. Trots att gruppen gång på gång motarbetas och utsätts för sabotage fortsätter de att samla in namnunderskrifter till en masspetition.
Ett av de starkaste argumenten mot kvinnlig rösträtt var att kvinnorna inte ville ha rösträtt och att det var emot deras natur och väsen.
– Tyvärr är det där sådant som vi lever med än i dag. Hur är en tjej, hur ska en riktig tjej vara? Det har vi ju kvar, att mänskligheten är en sak och kvinnor och tjejer är en annan, säger Sissela Kyle som bokstavligen växt upp med det här stycket av svensk historia. Hennes mamma, Gunhild Kyle, var Sveriges första professor i kvinnohistoria.
– Hon var med och såg när den första säsongen premiärvisades. Nu är hon 94 och ett halvt år och helt blind, men då såg hon litegrann och blev så jädra tagen. Hon såg sin forskning och den historia som hon ägnat sitt liv åt gestaltad. Det var så starkt för mig privat i förhållande till mamma. Att hon fick vara med om det, säger hon.
Trots det gemensamma målet om lika villkor för kvinnor och män är allt inte frid och fröjd i Dagmar Frimans kvinnosaksgrupp.
Hur skildras klasskonflikterna i den nya säsongen?
– Dagmar har ju ett drag av överlägsenhet och snobberi som kommer fram och fördomar som hon är omedveten om själv. För trots hennes goda intentioner är hon en produkt av sin klass medan arbetarklasskvinnan Kinna står för ett annat engagemang och en annan handlingskraft. Och så har vi kokerskan Emmy som inte tycker att man ska rucka på tingens ordning, säger Sissela Kyle och ger samtidigt en eloge till manusförfattaren Pernilla Oljelund för hennes förmåga att skildra olika perspektiv.
Lättsam form
Drygt 1,5 miljoner tittare bänkade sig framför varje avsnitt när första säsongen av Fröken Frimans krig sändes under julen 2013. Att de tungviktiga ämnena om kvinno- och klasskamp berättas i formatet dramakomedi är en av del av framgångsförklaringen, tror Sissela Kyle. Hon menar att serien drivs av idealism och en vilja att göra bättre. Till skillnad från mycket annat som produceras i dag, vars fokus ligger på girighet, egoism, individualism och sadism.
– Man skulle kunna berätta den här historien oerhört svart med en enorm brutalitet. Nu är den berättad på ett lättillgängligt sätt vilket också är en anledning till att så många tittar på den.
En tredje säsong är redan inspelad, skulle du vilja göra fler?
– Ja. Om du frågar alla skådespelarna skulle de säga detsamma. Det var rörande när vi satt här alla fem (Maria Kulle, Lena T Hansson, Frida Hallgren och Sofia Ledarp) och blev intervjuade om våra karaktärer. Vi har så mycket att säga om dem: ingen är objektifierad, ingen finns till bara i förhållande till någon annan. Vi är alla sammansatta, intressanta med olika drivkrafter och historia. Det är väldigt ovanligt.
Serien är ett slags återupprättelse för kvinnors historia vars genomgående drag är att den inte är berättad, menar Sissela Kyle och avslutar med en devis hon hittat på i samband med serien:
– I stället för unga tjejer som dör är det vuxna kvinnor som gör.
Sissela Kyles...
Favoritskådespelare: ”Dagmar Ebbesen, en gammal komedienn som jag gillar jättemycket. Hon har en otrolig pondus och komisk ådra.”
Favoritkomiker: ”Jag gillar Amy Poehler, Tina Fey, Babben Larsson, Marika Carlsson, Ulla Skoog, Nour El Refai, och Ann Westin med flera. Jag har respekt för alla de här komikerna.”
Framtidsplaner: ”Mina planer och tankar rör sig väldigt mycket kring sommarens program för Parkteatern. ”