Sofie Herner var en av stammisarna.
– Det var ett ställe som inte så många kände till. Men det blev en viktig plats för oss som var där, berättar hon.
Tre år senare lades Utmarken ner.
– Folk tröttnade, det tog för mycket tid och energi och vi kände att det var dags att gå vidare, förklarar Dan som ersatte Utmarken med Nattmaran – ett Utmarken i miniatyr.
Det var där Neutral blev till.
– Jag och Dan repade vid ett tillfälle och spelade in. Det var kul, men det var inte så mycket mer med det. Men så undrade Dan om vi inte skulle göra något med det. Jag hade spelat in en del på egen hand som jag inte visste var jag skulle göra av, så jag skickade det till honom och han tyckte det lät bra.
Fältinspelningar och poesi
Strax efter blev bandet erbjudna att spela i konstnären Johannes Branders ateljé.
– Vi hade lovat varandra att aldrig spela live och bestämde oss för att tacka nej, men vi glömde meddela Johannes och eftersom han redan hade gjort affischer så beslutade vi oss för att spela ändå.
Ett lyckat drag skulle det visa sig.
– Direkt efter spelningen frågade Gustaf Dicksson från skivbolaget Omlott om vi ville ge ut en LP. Sedan tog det fart, berättar Dan.
Resultatet blev debuten ”Grå Våg Gamlestaden” från 2014 – ett stycke, med Dans ord, ”nedmonterad rock” vars råa och primitiva sound, taggiga gitarrer och industriella ljudbild skvallrar om influenser från postpunk och noise.
Men framför allt med ett eget och varierat uttryck, där närvaron av fältinspelningar skapar en känsla av autencitet och där Sofies talade poesi kommunicerar med lyssnaren.
– På den skivan använde jag texter som jag hade skrivit tio år tidigare. På den senaste LP:n skrev jag mer utifrån min nu-varande livssituation, det som är aktuellt just nu.
Släpper nytt i höst
Den självbetitlade uppföljaren släpptes förra året, med givna höjdpunkter i öppningsspåret ”Andas” stukade groove och skivans epicentrum ”Gaze”, som bäst beskrivs som en lyckad korsning mellan ett Led Zeppelin-riff och en trä- och metallslöjdslektion.
I höst släpper Neutral en ny EP, även den på Omlott.
– Gustav Dicksson och Anders Björnsson som förutom Omlott även driver Höga Nord och skivaffären Music Record Lovers har varit oumbärliga för Neutral. Inte bara för att de erbjöd oss skivkontrakt efter vår första spelning, de är viktiga för Göteborgs kulturliv i stort. Det finns inget bolag vi hellre skulle jobba med, säger Dan.
Växelverkan central
Sedan tre år tillbaka bor Sofie i Malmö. Det spelar mindre roll för ett band som sedan starten konsekvent undviker att repa tillsammans.
– Vi gör saker på varsitt håll, skickar det fram och tillbaka till varandra och låter materialet växa fram växelvis, förklarar Sofie.
Det är hon som står för det musikaliska.
– Jag spelar in bas, gitarr och synt. Sedan skickar jag det till Dan för bearbetning.
Eller ”köttkvarnen” som Dan kallar processen där han med hjälp av rullbandspelare, fält-inspelningar och elektroniska ljud klipper, klistrar och pusslar.
– Han kan hitta en sekund i musiken och göra en fantastisk loop av det, berömmer Sofie.
Just växelverkan i processen är central.
– Om det blir för mycket av en av oss blir det ju ett soloprojekt i stället för ett samarbete, säger Sofie och får medhåll av Dan:
– På det här sättet kan vi sitta på varsitt håll och göra det vi gillar mest. Och ingen av oss behöver kompromissa.
Framgången ingen drivkraft
Att leva på musiken är inte att tänka på.
Sofie jobbar deltid som bibliotekarie och Dan pluggar till förskollärare.
– Om ett år när jag tar examen kommer verkligheten ikapp och då är det slut med musiken, skrattar Dan.
Han skojar förstås.
Framgång i konventionell mening har aldrig varit en drivkraft, varken för Neutral eller Dans egna noiseprojekt Sewer Election.
– Musiken jag sysslar med är marginaliserad. Att försöka anpassa sig för att tjäna pengar känns helt ointressant. Det finns tusen andra saker i livet som gör mig lyckligare och skänker större glädje än det.
Målet för Göteborgsduon är i stället att fortsätta göra den musik de vill.
– Sedan får det bli som det blir med skivor och spelningar, säger Sofie.
Ett framgångsrikt recept i sig.
Hösten innebär förutom skivsläpp även konserter i Malmö, på Folkteatern i Göteborg och en spelning i London.
Konsertformatet är dock något som Dan och Sofie känner sig fortsatt kluvna till.
– På ett sätt gillar jag det, på ett annat inte, berättar Dan som i likhet med sin bandkollega framför allt uppskattar möjlig-heten att komma iväg till nya ställen och träffa nya människor.
Vill inte byta bort källaren
Att Neutral trots allt väljer att spela live är den månghövdade publiken på Flow Festival tacksamma för när bandet äntrar scenen på lördagskvällen.
Med varsin gitarr, en trumpet, diverse elektronik, en stråke, en stjärnskruvmejsel (!), backing tracks och med en backdrop i form av skakiga videoloopar från gatumiljöer i Gamlestaden genomför de ett halvtimmeslångt koncentrerat set med låtar från de båda skivorna och kommande EP:n.
Efteråt är bandmedlemmarna nöjda.
– Vi visste ju inte alls vad vi kunde förvänta oss. Vi har aldrig nätverkat eller spelat i Finland tidigare, så vi visste inte om vi har några som lyssnar på oss här. Men spelningen kändes skitbra. Förutsättningarna när det gäller lokalen och ljudet var riktigt bra, säger Dan.
Att spela på en stor festival vid sidan av artister som Frank Ocean och Lana Del Rey har sina fördelar.
– Allt har gått väldigt smidigt och alla har varit väldigt vänliga. När vi landade på flygplatsen blev vi upphämtade av en svart bil med tonade rutor och en kostymklädd chaufför, skrattar Sofie.
Att byta bort källarspelningarna med 50 personer i publiken är dock inte aktuellt.
Neutral har trots allt sin hemvist i marginalen.
Det är där de trivs bäst.
– Det här var kul som en exotisk utflykt, men det är inte här vi hör hemma.