– Sverige ska vara ett av de mest toleranta länderna i världen, ändå ligger Stockholm så långt efter städer som Berlin, Amsterdam, London och Barcelona. Städer med en blomstrande klubbturism där man förstått att satsa på den elektroniska musikkulturen, säger Kenneth Kenuna.
Kenneth Kenuna är en välkänd festarrangör inom den elektroniska undergroundscenen i Stockholm. Kenneth arrangerade den första utomhusfesten på Långholmen år 2000 tillsammans med en av grundarna till Docklands.
Motreaktion mot fördomar
– Våra första arrangemang var som en direkt motreaktion mot ravekommissionens arbete och de fördomar som spreds i media och inom olika myndigheter om den elektroniska dansmusiken, främst technon. Inga klubbar eller barer i stan vågade spela elektronisk musik eftersom alla de som tidigare gjort det nu hotades med indragna tillstånd, böter eller andra hinder för deras verksamhet om de fortsatte spela elektronisk musik i lokalerna, berättar Kenneth Kenuna.
Kenneth och hans medarrangörer insåg att de enda alternativen som fanns för den elektroniska musiken antingen var undergroundfester som kördes utan tillstånd eller så kallade open air-fester som arrangerades utomhus i parker och grönområden under dagtid.
– Det var en motståndsrörelse mot hela förmynderiet och det dåliga rykte den elektroniska klubbkulturen oförtjänt fått, vi ville visa att mediernas och ravekommissionens bild inte stämde. Så i stället började vi arrangera fester under dagtid på olika platser i stan, med den musik vi alla älskade. Vi ville att alla som älskade musiken skulle komma – barnfamiljer, ungdomar, äldre och så vidare. Alla var välkomna, säger Kenneth Kenuna.
Men även dagsfesterna motarbetades. Paradoxalt nog bidrog det hårda motståndet och den lagstiftning som finns i Sverige till att undergroundkulturen växte, menar Kenneth Kenuna.
– Det är ju faktiskt så att ju hårdare motstånd du möter desto fler kreativa lösningar uppfinner du för att kunna njuta av det du älskar – i det här fallet musiken och dansen. I stället för att försöka driva klubbar som hela tiden skulle hotas med nedstängning och besök av polisen flyttade vi ut festerna långt utanför stadskärnan i bygdegårdar och olika festlokaler eller höll festerna på dagtid, berättar Kenneth Kenuna.
Trots lagstiftningens positiva inverkan på Stockholms undergroundscen menar Kenneth att Stockholms stad och hela Sverige går miste om viktig attraktionskraft som turistmål.
Klubbkulturen främjas – utomlands
– Det finns ingen som reser från utlandet till Stockholm för att festa, här stänger ju allt klockan tre eller fem, därefter är det omöjligt att beställa en öl eller ens dansa lagligt. Ungdomar i dag reser till metropoler i Europa där politikerna har förstått vinsten med att främja klubbkulturen, som i Berlin där man ger stora summor i bidrag för att bevara klubblokaler och främja kulturen. Varför skulle de inte göra det? Staden tjänar ju massor av pengar på klubbturismen, säger Kenneth Kenuna.
I dag driver Kenneth även flertalet klubbsatsningar i Stockholm och menar att klimatet har ändrats.
– I dag är house och techno-kulturen accepterad av både polisen, media och samhället, mycket tack vare den kommersiella housen som gjort det enklare även för undergroundscenen i Sverige. Men vi blir fortfarande motarbetade och i förlängningen motarbetar vi oss själva. Sverige hade kunnat vara ett land man reste till för att njuta av en klubbupplevelse, men det kommer aldrig hända. Moralpaniken är en förlust, avslutar Kenneth Kenuna innan har reser sig för att spela.