Han ville skriva om en mordgåta, men så fort mordet kom in i berättelsen, kändes allt konstruerat.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Då kom jag ihåg en sådan där ångestnatt jag hade haft när jag låg och ville ta livet av någon i tanken. Och då tänkte jag, mord finns hela tiden, men de finns bara i huvudet.
Är det verkligen så? Frågan hänger kvar lite i luften efter Dag Thelanders påstående. Skådespelare Ida Löfholm sitter bredvid Dag i Köttinspektionens mjuka kökssoffa. Stämningen är lättsam. Ida Löfholm känner inte igen sig i att önska livet ur folk, men hon konstaterar:
– Svartsjuka, avundsjuka och ilska kan alla känna igen sig i. Och Dag är bra på att formulera det.
Sångerna bygger på dödsbok
Dag Thelander sätter ord på förbjudna känslor. I konsertpjäsen ”Alla jag velat döda” fantiserar han livet ur drygt 40 personer. Om de verkligen går av daga i pjäsen, vill teaterduon inte avslöja.
De omkring 20 teatersångerna bygger på en dödsbok, det vill säga en bok som det sägs att vissa människor har för att skriva upp alla människor som varit dumma mot dem och som de vill döda. Den mest berömda dödsboken är Ingemar Bergmans.
– Jag trodde det var ovanligt att skriva dödsbok, men det lustiga är att nu när jag har jobbat med det här har jag förstått att det är ganska vanligt. Till exempel farsan till en kompis till mig har en dödsbok, säger Dag Thelander.
Hämndlystnad möter lekfulla toner
I ”Alla jag velat döda” beskrivs de imaginära dödsförloppen för allt från en hel klass till den tafsande gympaläraren.
Allra mest intensiv blir beskrivningen om hur mannen vill ta livet av en nära familjemedlem.
– Det finns en hög när han går i genom alla i sin högstadieklass och det blir inte hemskt, det blir komiskt. Men däremot när han vardagligt berättar om hur han ska ta livet av sin lillebror då tycker i alla fall jag att det blir otäckt på riktigt, säger Dag Thelander.
Han har inga egna småsyskon, men i texten tar han upp avundsjukan som kan finnas mellan syskon. Det blir svart.
Per Wickström har skapat musiken till verket. Dag och Per har inte setts så mycket och mest skickat texter och ljudfiler till varandra, ratat och kombinerat. Per Wickströms melodier är kontraster till texterna. Det mörka hämndlystna orden möter lättsamma, lekfulla toner. Det blir komik.
– En stor del av den här föreställningen är musiken som Per har skrivit. Förutom att han skriver otroligt bra och smart musik så har han känsla för det charmiga, det lätta och underhållande. Med en annan kompositör hade pjäsen blivit helt outhärdligt svår.
Som ett pussel
Dag Thelander har fått frågan om dödsboken i pjäsen är hans egen, vilket det förstås inte är. Men visst kan han önska livet ur folk som gjort honom oförrätter.
– I den här vardagen vi lever är allting vänligt och trivialt och ofarligt, men om man kunde se in i folks huvuden, det pågår ju så mycket annat, säger Dag Thelander.
Huvudkaraktären i teaterkonserten är en man som började skriva livet ur folk från det att han var 14 år. Genom hans dödsbok får publiken insyn i mannens familjeliv och arbetsliv.
– Det blir lite pussel på något vis. Alla kanske inte vill bygga pussel, men det känns roligt att det finns där, säger Dag Thelander.
I förra veckan började repetitionerna inför pjäsen. Skådespelare Ida Löfholm känns igen från Teater C:s uppsättning ”Tills vi ses”. Josef Törner spelade i ”Köttmarknaden”.
– Ni båda är lite favoriter! säger Dag Thelander.
– Och så har vi Lidia Bäck också som är lite ett wild card. Hon är från Helsingfors och jobbar med teater och performance.
Ber om ursäkt
Premiär för ”Alla jag velat döda” är 22 september. En smygvisning ur sånguppsättningen visades på Bildas scen utanför Crêperie Limone mitt på dagen på Kulturnatten. Där bland barnfamiljer sjöng Dag Thelander ut ilska, sorg och hämndlystnad.
I en blogg på Teater C:s hemsida ber teatergruppen om ursäkt efteråt:
”Tack alla som kom för att höra oss och förlåt alla andra vi eventuellt skrämde.”