– Det är jätteroligt att få ett Göteborgspris, och så ger det mig möjlighet att kunna koncentrera mig mer på skrivandet, säger Elin Boardy.
Prispengarna vill hon bland annat lägga på att åka till Visby för att skriva en vecka i höst med sin bundsförvant i skrivandet, författaren Jessica Schiefauer. De har ingått ett så kallat ”bläckäktenskap”.
– Vi sitter tillsammans och skriver, läser varandras texter och ger respons. När du själv inte vet vad du ska skriva så är det sporrande att ha någon mitt emot dig som sitter och knattrar på tangenterna, säger Elin Boardy. De har följts åt sedan de träffades i början av 2000-talet på Nordiska folkhögskolans skrivarlinje, innan någon av dem ännu var utgivna.
– Nyligen var vi i Berlin tillsammans för att skriva, prata om varandras texter och promenera runt, berättar Elin Boardy som dessutom skriver på en roman om 20-talets Berlin.
– Den utspelar sig mitt under Weimarrepublikens dekadens, med det bruna mörkret som närmar sig, förklarar hon.
Elin Boardy lägger mycket tid på research inför varje roman.
– Jag älskar historia och ville bli arkeolog när jag var yngre. Framförallt min senaste roman som skildrar medeltiden krävde att jag läste på ordentligt, förklarar Elin Boardy.
Hon är mån om att fakta och detaljer i hennes romaner stämmer.
– Hittills har jag inte fått några fel påpekade för mig, men jag ska dödsföraktande nog prata på Medeltidsveckan i Visby i sommar. Så då får vi väl se om någon upptäckt något som jag har missat, säger hon och skrattar.
Det är ur researchen som karaktärerna och historierna sedan växer fram. Huvudpersonen i ”Tiden är inte än”, som växlar namn och könsuttryck, vandrar genom ett Europa sargat av pesten på 1300-talet.
– Det måste ha varit så sjukt, jag menar, en tredjedel av befolkningen dog! Det kändes nästan som att skriva sci-fi, säger hon. Hela byar kunde förintas av sjukdomen på mycket kort tid, och paniken var total.
– Det här var innan man visste hur digerdöden smittade eller var den kom från; man provade rökelse, solljus och böner för att bli av med den, berättar Elin Boardy.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Paralleller till vår tid
I hennes roman skildras hur judarna blev anklagade för att ha spridit digerdöden.
– Jag ville att romanens huvudperson skulle röra sig ute på kontinenten för att visa vad Europa gör i svåra tider, det vill säga reagerar med förföljelser. Det finns löjligt mycket paralleller att göra till vår tid, säger hon.
Även Elin Boardys tidigare romaner skildrar historiska miljöer. Hennes debutroman ”Allt som återstår” från 2008 skildrar hennes mammas farmors liv på Orust i början av 1900-talet.
– Jag och mamma började släktforska, och det gav mig idén till romanen, berättar hon. Den andra romanen ”Mot ljuset” kom 2011 och utspelar sig i Malaysia på 1940-talet och den tredje, ”Mary Jones historia”, kom 2014. Den skildrar den klassiska ”Skattkammarön” ur kökspigan Mary Jones perspektiv.
– Jag brukar börja skriva på en ny roman när jag gör de sista bearbetningarna på ett manus för mitt förlag. Då är jag så trött på det att det kliar i fingrarna att börja med något nytt istället, säger hon och tycks halvt skuldmedveten, halvt road. Utöver att skriva arbetar Elin Boardy också som ungdomsbibliotekarie i Lerum.
– Jag tror jag skulle bli nipprig om jag bara skrev, jag skulle spendera alldeles för mycket tid själv i mitt huvud. Dessutom är det väldigt skönt att inte vara ekonomiskt beroende av skrivandet. Då gör det inget om det tar tre år mellan varje roman, förklarar Elin Boardy.