I Israel är det, sedan i vintras, olagligt att visa upp modeller i reklam eller på catwalken som har ett BMI (Body Mass Index) under 18,5. H&M har nu fått kritik för sina bilder med smala modeller och eventuellt har de också brutit mot den nya lagen.
– Lagen i Israel är ny och oprövad, vi vet ännu inte hur eller om den skulle kunna beröra oss. Viktigast för oss är dock att vi agerar ansvarsfullt oavsett lagkrav, skriver H&M:s presskontakt Karin Bringevall i ett mejl till ETC.
Modellerna allt smalare
Stockholm Fashion Week har just passerat och Emma Wiklund, tidigare Sjöberg, som var modell på 90-talet, menar att idealen har förändrats och att modellerna på catwalken är mycket smalare idag.
– Storlekarna har blivit mindre och modellerna smalare. Det är ett problem. Kommer det en klänning som är liten så måste agenturen boka mindre modeller som kan komma i kläderna.
Hon är positiv till initiativet som Israel har tagit även om hon tycker att det främsta ansvaret ligger på modeföretagen snarare än staten.
– De måste säga ”Nej! Vi kommer inte använda den här storleken”. Jag tycker inte att staten har något ansvar, det finns många snedvridna ideal att ta itu med i så fall. Det Israel har gjort kommer bli väldigt svårt att efterfölja, samtidigt är allt som skapar debatt kring det här bra.
Utlöser inte ätstörningar
Hanna Kihlander tycker också att det är viktigt att lyfta frågan och skapa debatt kring idealet.
– Det är ett bra initiativ som de har tagit i Israel, sen kanske inte alltid lagstiftning är den bästa lösningen på allting. Men det signalerar att man vill ta ställning och göra något. Skönhetsidealen i sig kanske inte utlöser ätstörningar, men det kan få de som redan mår dåligt att må ännu sämre.
H&M säger sig vilja ta det ansvaret. Hur det går med fallet i Israel vet de inte ännu.
– Vi är medvetna om att vi som stor aktör på marknaden har ett ansvar och vi lyssnar naturligtvis till debatten om för smala modeller och tar till oss kritiken, säger Karin Bringevall.
Hon tycker dock inte att BMI är ett tillförlitligt mått för att garantera bilder med hälsosamma intryck men säger att de kommer ändra sina riktlinjer.
– Vi håller med om att vissa av modellerna i de senaste kampanjerna är för smala och det är något vi just nu ser över, både vad gäller kommande aktiviteter och bildmaterial.
Israelsike modefotografen Adi Barkan är nöjd med H&M:s agerande.