Men Nicki Minajs bild är inte hela svaret bakom varför ”Foppatoffeln” blivit sommarens mest omtalade sko och att det talas om 2021 som ”Year of the Crocs”.
Skadan gav affärsidé
På den svenska marknaden etablerades Crocs 2005 av den tidigare hockeyspelaren Peter Forsberg som tog in toffeln genom företaget Forspro. Med hälrem, brett rundat tåparti och hål på ovansidan var toffeln i skumgummi något nytt för de fotriktiga svenskar som tidigare gått runt i tyngre varianter av Birkenstock, Scholl eller Moheda.
Namnet Crocs hade det amerikanska företaget valt på grund av materialet Crocslite, ett slags skumgummi, och med Peter Forsberg som svensk importör och posterboy lanserades den under smeknamnet ”Foppatoffeln”.
OS-legendaren visste vad han sålde. Från åren i hockeyrinken hade han dragit på sig många skador, bland annat i hälen. För att lätta på trycket letade Peter Forsberg därför efter en toffel som hade lagom stuns.
I Crocs hittade hittade han både undsättning och en affärsidé. Med pris om 400–500 kronor paret gick försäljningen i Sverige riktigt bra. Åtminstone de första åren. Sedan kom kopiorna till en bråkdel av priset och företagets siffror började visa minus. Peter Forsberg förlorade agenturen och 2010 avvecklade Forspro den delen av företaget för att i stället satsa på annat. Då hade den praktiska Foppatoffeln redan hittat hem i många svenskars hjärtan. Smeknamnet fick hänga kvar – även när det handlade om billigare kopior.
”Ett plastigt elände”
Ful. Rentav anstötlig. Genom åren har toffelns bulliga design fått många att rynka på näsan
i illa dolt klassförakt.
”Välkommen på maskerad med temat white trash! Klä dig i slitna joggingbrallor, foppatofflor och få en svanktatuering i dörren.” Så kunde en maskeradinbjudan till exempel formuleras 2012, enligt Sveriges Radio.
”Ser du de där små hålen? Det är där din värdighet rinner ut” skrev krönikören Johanna Enbäck i magasinet Dummy 2017 och kallade toffeln för ”ett plastigt elände”.
Trots sitt periodvis dåliga moderykte har den praktiska toffeln stannat kvar i de svenska hushållen. Och samma år som den skeptiska krönikan publicerades började skon göra både en klass- och en moderesa.
2017 började inflytelserika tidskrifter som Vouge och Harper’s Bazaar rapportera om att den bespottade skon var på väg in på modescenen. Samma år gjorde den skotska designern Christopher Kane en rockig variant. Året efter samarbetade toffelmärket med det anrika modehuset Balenciaga. Och 2019 lät rapparen och entreprenören Kanye West sin dotter North bära hans egna klädmärkes variant av Crocs: ”Yeezy foam runner.”
Den såg ut som om en alien på anabola steroider svalt foppatoffeln och spottat ut den. I affärerna sålde skon slut direkt.
2022: Crocs med stilettklack
Sedan kom ”Year of the Crocs”. Redan innan Nicki Minaj postade Crocsbilden rapporterade The Guardian att företaget Crocs omsättning ökat med 64 procent under första kvartalet 2021. Och framgångståget i modevärlden tuffar vidare. Sommaren 2022 väntas en uppdatering av tofflan: Crocs med stilettklack – ett samarbete med Balenciaga.
Samtidigt säljs speciella Crocsvarianter – precis som eftertraktade sneakers – till höga priser på andrahandsmarknaden. Vissa modeller har prislappar över 7 000 kronor.
I modets nyhetstörstande logik lär den hatälskade toffeln dock snart bli otrendig igen. Men för publiken som älskar den är det bara att hänga kvar: om bara några år borde toffeln med samma logik bli cool igen, om man nu bryr sig om sånt.
För ni vet hur man brukar säga: skum den som ger sig.