Musikgruppen Kraja från Umeå har gjort sig känd för sin fyrstämmiga, formsäkra a capella-sång och har bland annat beskrivits som ”ett slags folkmusikens Real Group”. I helgen släppte de sitt fjärde album Hur långt som helst. Utöver egenkomponerade sånger innehåller den också tolkningar av traditionella texter från länder som Färöarna, Kongo och Malyasia.
– Det har varit väldigt medvetet och vi tycker det är spännande att hitta likheter eftersom texterna behandlar ämnen som är samma över hela världen genom tiderna. Vi kan känna igen oss i det som helt andra människor under helt andra omständigheter skrivit för länge sedan. Det är ganska stora ämnen som livet, döden, kärlek och nyfödda barn, säger Lisa Lestander som tillsammans med Eva Lestander, Frida Johansson, och Linnea Nilsson utgör Kraja.
Turné i Japan
Först väntar några spelningar i Sverige i maj innan de åker på turné i Japan i juni. Trots att de bara sjunger på svenska spelar de mest utomlands och Lisa Lestander säger att det är en förutsättning för att de ska kunna leva på musiken. Det kan också vara lite av en befrielse när publiken inte förstår texten.
– Det är väldigt skönt att spela utomlands för melodierna och klangerna står för sig själva och kan förmedla vad låtarna handlar om. Sedan är det såklart spännande att komma till Japan eftersom det är som en annan värld. De är ett väldigt vänligt folk och vi har alltid blivit väl emottagna.
Kraja grundades för 13 år sedan och har släppt fyra album. De två första innehöll huvudsakligen tolkningar av traditionella svenska folksånger men sedan började gruppen skriva sitt eget material. 2008 blev de grammisnominerade och idag räknas de som något av veteraner på den europeiska folkmusikscenen. Störst är de i Tyskland.
– Det har vi varit i ganska många år faktiskt. Det krävs ju lite mer än Sverige för att vi ska kunna livnära oss på detta och Tyskland är ett stort land med många invånare. Intresset för svensk folkmusik är stort och tyskarna har en ganska komplicerad relation till sin egen folkmusik. Den användes som propaganda under andra världskriget och har därför varit tabu. Tyvärr har den inte heller bevarats på samma sätt som i Sverige. De har ett sug efter folkmusik och den skandinaviska ligger nära den tyska, de påminner väldigt mycket om varandra.
Flensburg favorit
Spelningarna i Tyskland varierar från mindre folkmusikklubbar till större konserter och festivaler. Kraja har varit en hel del i de norra delarna av landet och en av Lisa Lestanders favoritstäder är Flensburg. Där gjorde Kraja sin första spelning i Tyskland 2006.
– De har en folkmusikfestival och det är fortfarande ett av mina favoritställen. Vi har återkommit kanske fyra gånger.
Hur känner du som folkmusiker när nationalistiska politiska krafter gör sig till uttolkare av vad som är svenskt och vill definiera svenskhet?
– Det som känns viktigt är att fortsätta så att det inte blir som i Tyskland och det blir tabu med denna musik. Folkmusik har alltid rört sig över gränser och tagit inspiration från andra länder. Det är väldigt svårt att placera den i något fack utifrån nationer. Det vi kallar svensk folkmusik i dag har ju kommit från andra länder. Polskan är från Polen till exempel. Så det känns viktigt att fortsätta och låta sig inspireras av andra kulturer.
Nyfiken på Kraja?
Här kan du provlyssna på nya albumet: