– Jag har sett den så många gånger nu att jag på något sätt gillar den. Vi gjorde en hel film om den. Det finns något med den som är bra. För om den bara var dålig så skulle man fråga sig ”Varför ser jag den här filmen om och om igen?” säger skådespelaren Seth Rogen till NBC.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
”The disaster artist”, som har svensk premiär på fredag och där Rogen gör en av rollerna har gett ”The Room” ett nytt liv.
– Jag tror att filmen kommer att växa ännu mer nu. De som har sett ”The disaster artist” kommer att vilja se ”The Room”, och de kommer ju att älska den. Filmen kommer att fortsätta ses av kommande generationer, säger skådespelaren och regissören Robyn Paris till Dagens ETC.
Första Googleträffen
Hon spelar rollfiguren Lisas bästa vän i den kultförklarade kalkonen. Under många år försökte hon ligga lågt med att hon var med i den. Nu har fenomenet blivit så stort att det är omöjligt att kämpa emot.
– Efter ”The Room” gick jag på UCLA:s filmskola där jag fokuserade på manusförfattande. Ingen visste att jag hade varit med i filmen. Det var inte förrän Entertainment Weekly skrev en artikel om filmen 2008 som fler fick upp ögonen för den. Nu när man googlar mitt namn så är ”The Room” det första som dyker upp. Senare har jag velat ta tillbaka narrativet om mig själv. Jag vill inte enbart bli sammankopplad med ”The Room”, säger hon.
Rättvis bild av inspelningen
Robyn Paris har försökt göra upp med ”The Room” genom att skapa en rolig låtsasdokumentär om skådespelarna från filmen, med titeln ”The Room actors: where are they now?”.
– Jag ville visa att alla vi som var med i ”The Room” kan göra något mycket bättre än den filmen, säger hon.
Det är uppenbart att hon har börjat vänja sig vid vissa av frågorna som återkommer när hon är i kontakt med journalister, som hur sanningsenlig ”The disaster artist” faktiskt är. Bilden är väldigt rättvis, menar hon.
James Franco har dock tagit sig uppenbara konstnärliga friheter, som i slutet av filmen där premiären skildras.
– Jag var på den premiären och biopubliken hejade inte på och ropade ”Tommy!” Precis som man ser i filmen så försökte folk hålla sig för skratt. Tommy Wiseau började hyllas mycket senare när ”The Room” blev en kultfilm, säger hon.
Hon upplever att filmen skildrar Tommy Wiseau på ett till stora delar älskvärt sätt.
– Det kan diskuteras om han faktiskt framstår som mer älskvärd än vad han förtjänar. Jag bevittnade hur han brukade komma för sent till inspelningarna, och när han väl kom dit så började han skrika ”Varför jobbar ni inte? Varför gör ni inget?” Det där finns också med i filmen, och det stämmer. Passionen och uppriktigheten som han har är något folk går igång på. ”The Room” är en uppriktig insats som inte gick som det var tänkt, säger hon.
Under inspelningen började det klarna för henne att filmen skulle bli dålig. Hon fick bara läsa några enstaka manussidor inför sina scener. Men upplevelsen räckte för att förstå vad allt skulle resultera i.
”Inget verkade stämma”
– Inget verkade stämma med manuset. Det var bara Tommy Wiseau och kollegan Greg Sestero som fick se hela manuset. Jag skulle inte se helheten. Men under en festscen som spelades in mot slutet så skrattade jag så att jag grät för att det var så roligt. Jag minns att jag sa till min make att ingen någonsin kommer att se filmen. Men ifall någon ser den så blir den kult. I de scener som jag var med i syntes det att den skulle vara omedvetet rolig.
Vad kännetecknar en dålig film?
– Jag har sett många dåliga filmer som jag vill stänga av efter fem minuter. ”The Room” är inte en sådan film. Den drar in tittaren och är underhållande hela tiden. Man skrattar. En riktigt dålig film, enligt mig, är när bilden och ljudet stinker och man kan inte se eller höra något. Man vill inte fortsätta titta. Det är så många som vill se ”The Room” så den kan i grunden inte vara så usel, säger hon.
Några av filmhistoriens värre magplask
Det är svårt att komma fram till vilken film som är sämst någonsin eftersom det finns så många dåliga filmer. Det har dock gjorts några omröstningar, och vissa filmer återkommer ofta på listorna. Några kalkonrullar som ofta blir omnämnda när det talas om dåliga svenska filmer är ”Rymdinvasion i Lappland” (1959) och ”Tre solar” (2004).
Den 3 mars utses förra årets sämsta insatser i filmvärlden på Razzie Awards. Adam Sandlers ”Jack & Jill” tog storslam 2012.
Plan 9 from outer space
Rotten tomatoes-skribenten Michael Adams såg mer än 400 filmer på ett år för att försöka hitta de allra sämsta. Han utsåg Edward D Wood Jr:s ”Plan 9 from outer space” till nummer ett. Det är inte ett särskilt djärvt val, med tanke på att science fiction-kalkonen från 1959 har toppat ett flertal sådana listor genom årens lopp. Tim Burton har till och med gjort en prisbelönt film, ”Ed Wood” (1994) om hur den blev till.
Code Name: K.O.Z.
På sajten Internet Movie Database, IMDB, där läsarna betygsätter film, har turkiska dramat ”Code Name: K.O.Z.” (2015) i skrivande stund bottennoteringen. Enligt tidningen Hollywood Reporter skildrar filmen turkisk nutidshistoria och ska vara vinklad till Erdogans fördel.
– Det är en tydlig propagandafilm förklädd till kommersiell film, säger filmskribenten Alev Scott till Hollywood Reporter.
Fateful findings
En bubblare bland uppskattade usla filmer är Neil Breens ”Fateful findings” (2013). Regissörens höga ambitionsnivå (och tunga fall) har jämförts med Tommy Wiseaus. Den handlar om en liten pojke som upptäcker att han har mystiska krafter. Han växer upp och blir datahacker med tillgång till nationella hemligheter. Regissören har skrivit, producerat och spelar huvudrollen.
”Nu när Tommy Wiseau och ’The Room’ är på väg att nå nya kulturella höjder tack vare ’The disaster artist’ är det dags att introducera nästa kultregissör och film”, skriver filmsajten Joblo.
Kan vara ett nytt fynd för den som vill njuta av dålig film.
Ballistic: Ecks. Vs Sever
Vissa filmer får noll procent positiva recensioner av professionella amerikanska kritiker. Dessa samlas på sajten Rotten Tomatoes. Det är en exklusiv ”klubb” där man hittar filmer som ”Space chimps 2” (2010), ”Run for your wife” (2013), ”10 rules for sleeping around” (2014) och Adam Sandlers ”The ridiculous 6” (2015).
Det som gör actionfilmen ”Ballistic: Ecks. Vs. Sever” (från 2002, med Antonio Banderas och Lucy Liu) särskilt unik i sammanhanget är att den har fått över 100 recensioner – och ligger stabilt på noll procent positiva.
Batman and Robin
När filmtidningen Empires läsare utsåg de sämsta filmerna någonsin 2010 var det Joel Schumachers ”Batman and Robin” som toppade prispallen. George Clooney, som spelade Batman, är varken nöjd med filmen eller sin insats.
– Jag ber alltid om ursäkt för den. Jag menar att jag förstörde filmserien och det var inte förrän flera år senare som Batman kunde komma tillbaka, sa Clooney i The Graham Norton Show.
Tvåa var John Travolta-kalkonen ”Battlefield Earth”.
Armageddon
Den högaktade kritikern Roger Ebert (1942–2013) brukade återkomma till hur mycket han avskydde Michael Bays ”Armageddon” (1998). Den finns också på hans lista ”Ebert’s most hated”, och han kallade den för ”ett angrepp på ögonen, öronen, hjärnan, det sunda förnuftet och människans önskan att bli underhållen”.
Filmen blev, trots de hårda orden, en gigantisk succé.