Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent på Uppsala konstmuseum, en av festivalens medarrangörer, vad kan vi vänta oss?
– Vi är ju flera aktörer i Uppsala som samlas kring performancekonst den här veckan i Uppsala. Förutom oss medverkar bland annat Uppsala konsert och kongress, nystartade Köttinspektionen Dans och den internationellt aktive konstnären Gustaf Broms, och var och en har bjudit in gäster utifrån lite olika motiv och utgångspunkter.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi vill uppmärksamma den väldigt spännande scen som finns kring performancekonsten med sina speciella uttryck, som ofta är tidsbegränsade och baserat på gester och där den egna kroppen ofta används som redskap.
Det är en internationell festival. Är det någon särskild inbjuden gäst som ni gläder er särskilt för att få hit?
– Musikern och installationskonstnären Ryoji Ikeda är väldigt mycket i ropet med sina elektroniska verk. Han kommer att inleda festivalen på konserthuset. Annars är det väldigt roligt att få hit israeliska Tamar Ettun, som också inleder sin utställning på konstmuseet i samband med festivalen. Tamar Ettun är en av många deltagare som bjuder in andra i sina konstverk och som har en danstrupp med sig. Hennes programpunkt hålls i Botaniska trädgården, och kommer att bli färgsprakande tror jag.
Vad är det som är så speciellt med performancekonst?
– Det är nog flyktigheten och att man som åskådare blir till en del av verket. Ibland vet man inte vad man har varit med om, men intrycket är ändå starkt, och känslan av att man har delat det med andra.
Kommer festivalen att dyka upp i offentliga miljöer?
– Någonting kommer att göras vid centralstationen, och så är det Botaniska trädgården. Men annars kommer stora delar av programmet att hållas inomhus.
– Vissa av programpunkterna kommer man att behöva boka in, men flera kommer man att kunna gå förbi och ta del av lite när som helst. Jag uppmanar alla att prova på, även de som kanske är skeptiska till performancekonst.