På gården i Bovik står det fullt av gamla Saabar och Opel Astra uppställda. Det är bilar som ska bli folkracevagnar med tiden. Pappa Totto har sysslat med sporten så länge som Nellie kan minnas, så att hon skulle hamna i förarsätet var ingen större överraskning.
– Det tar ungefär 100 timmar att mecka till en tävlingsklar folkracebil av en vanlig bil. Pappa gör det mesta men jag hjälper till efter förmåga.
Bilarna strippas på så mycket vikt som det går. En lättare bil går ju snabbare. Inredningen ryker så att insidan blir plåtren och rutorna byts ut mot så kallad rutplast som väger en bråkdel av vad glas gör. Framrutan sitter dock kvar av säkerhetsskäl och säkerhetskrav ligger även bakom den svetsade metallburen runt förarkupén och tävlingsstolen med sexpunktsbälten. Dessutom har Nellie bland annat hjälm, flamsäker tävlingsdräkt och ett så kallat hybridskydd som skyddar ryggen när hon kör.
– Du klarar att köpa en godkänd skyddsutrustning för runt 7 000 kronor. Det är ungefär det samma som en ishockeyutrustning kostar.
Startade i Finland
Folkracen startade i Finland och kom till Sverige i början på 1980-talet. Tanken var att det skulle vara en billig motorsportsgren att tävla i. Och för att hålla priserna nere på bilarna kan vem som helst köpa bilar som har tävlat efter att racet är slut. Priset ligger alltid på 6 500 kronor och är det fler än en som har lagt in bud på bilen lottas den ut. Det är inte så meningsfullt att lägga ner massor av pengar på en bil bara för att bli tvungen att sälja den efter tävlingen.
– I höstas blev pappa av med fyra bilar på tre tävlingar.
Nellie Höök har kört tre race till dags dato. Det senaste var på Sångens motorstadion i Hällefors i lördags där hon körde sig till B-finalen för juniorer.
– Jag tog starten men en annan förare körde in i min bil bakifrån så att jag blev vänd och hamnade på efterkälken. Men jag lyckades ändå köra ikapp upp till en tredjeplats. Ingen ville köpa bilen efteråt så den kör jag vidare med i andra tävlingar.
Nästa tävling blir dryga 40 mil norrut uppe i Ånge nästa helg och sedan bär det av ännu längre söderut till Varberg två veckor senare för ytterligare en tävling.
– Jag vill köra så mycket som möjligt. Fast jag är ju beroende av att mina föräldrar följer med. Även om jag får köra folkracebilen så måste någon dra den på kärra till tävlingarna.
Tävlar även i simning
Det kan bli långa tävlingshelger förutom tiden som transporterna tar. Nellie Höök tävlar även i simning och om det passar kombinerar hon gärna de båda idrotterna.
– Jag körde en folkracetävling i Borlänge på en lördag och så var det simtävlingar i Falun dagen efter. Blir jag tvungen att välja mellan de båda så blir det trots allt folkracen framför simningen i framtiden.