– Vi var unga då. Den musik vi gick och lyssnade på var rock och vi tillbringade en hel del tid på klubbar och i barer. Vi pratade ofta om roliga saker man kunde göra, där det här med en skrikkör var ett av de förslagen som dök upp. Det tog ett tag innan vi förstod att den här idén inte var ett skämt, utan något vi också måste prova, berättar körledaren Petri Sirviö.
Unik skrikteknik
Kören, som rytmiskt skriker ut den musik de framför istället för att sjunga den, har efter alla de år som har gått kvar ungefär en tredjedel av ursprungsmedlemmarna. Som mest kan de vara upp emot 40 män som kommer till de repitioner som hålls en gång i veckan, medan de brukar vara något färre när de åker ut på turné.
För turnéer har det blivit. Sedan starten har kören uppträtt i omkring 20 länder, mest runt om i Europa men de har också uppträtt i USA, Kanada och Japan.
– Det brukar bli tre, fyra fem resor utomlands varje år, säger Petri Sirviö.
Växt upp på Kafkas gata
Det är första gången som Franz Kafkas roman ”Processen” framförs som dansföreställning. För idén och genomförandet står de tjeckiska bröderna Jirí och Otto Bubeníce, internationellt kända som ”the ballet twins”. Jirí och Otto Bubenícek har en personlig koppling till Kafka, då de växte upp på den gata i Prag som han bodde på.
Att bröderna Bubenícek valt att framföra sitt balettverk till ljudet från Mieskuoro Huutajat hänger samman med att en av tvillingarna var på en av körens konserter i Hamburg för 20 år sedan.
– Han har sedan dess velat göra något i samarbete med oss, och har också sedan dess fört fram idén inför olika produktioner, men det har dröjt tills nu innan någon sade ja till förslaget och det faktiskt blir av, säger Petri Sirviö.
Strikt uppställd kör
Mieskuoro Huutajat är ofta många på scen när de uppträder, med män i strikt uppställda rader där alla är klädda i slips och kostym. Men på Kungliga Operan blir det bara en mindre grupp om sju män som står på scen.
– Vi kommer från norra Finland och kunde inte få ihop en större grupp som kunde vara i Stockholm under så lång tid, förklarar Petri Sirviö.
Repetitionerna är i full gång.
– Jag är inte så van vid balett som konstform, men är imponerad av vad jag ser. Det är klassiskt vackert, med olika färger och element, säger Petri Sirviö.
Om det kan bli något gästspel med uppsättningen när spelperioden på Kungliga Operan är klar, är inget som är planerat än. Men Petri Sirviö är övertygad om att föreställningen blir sevärd.
– Resultatet kommer att bli en upplevelse utöver det vanliga.