– Bakgrunden är den pågående klimat- och miljökrisen. Om man lyssnar på vad FN:s klimatpanel och alla andra ledande forskare säger så är det att om vi inte radikalt förändrar det här samhället och den ekonomiska struktur som vi har idag, så är det ett reellt hot om att samhället och civilisationen som vi känner den kommer att gå under. Det är ett så häpnadsväckande budskap att det är svårt att ta in, säger Jonas Holmberg, Filmfestivalens konstnärliga ledare.
Filmen har en roll att spela
Han menar att konsten i allmänhet och filmen i synnerhet har en roll att spela.
– Om vi måste ändra vårt samhälle så att det ser ut på ett annat sätt, hur skulle det vara? Där tror vi att miljö- och klimatkrisen även är en fantasins kris. Att vi har svårt att föreställa oss de här sakerna och behöver nya sätt att göra det på. Och där tror jag att konsten, och framförallt filmen som kanske är den konstform som mest uppehållit sig vid undergången och gestaltat apokalypsen, kan spela en stor roll och hjälpa människor att bearbeta de här frågeställningarna.
Jonas Holmberg är helt på det klara med att det kan finnas vissa problem med filmens ibland väl fantasifulla tagningar på apokalyps och undergång, när man vill samtidigt vill prata seriöst om miljö- och klimatkris. Eventuellt väntar inte läderklädda motorcykelpunkare eller en Matrix-värld på andra sidan.
– Ett problem med den apokalyptiska filmhistorien är att det i i väldigt många filmer om en hotande undergång ofta är en hjälte som räddar världen. Men det som krävs är väl snarare en bred kollektiv handling. Det är klart att det finns många sådana krockar i film kontra verklighet, men det är å andra sidan intressanta att prata om också.
Apokalypstema
Filmfestivalen visar ett 20-tal filmer i apokalypstemat. Både spelfilmer med storslagna visioner och dokumentärer som står mer med båda fötterna i verkligheten. Dessutom blir det en lång rad seminarier och samtal på samma ämne.
– Vi har även en del mer aktivistiska delar som ett klimatupprop. En av dem som jag ser mest fram emot är författaren och akademikern Roy Scranton, som kanske är en av de mest tongivande tänkarna i världen i dag kring undergången. Han kommer att hålla en master class på festivalarenan.
Göteborgs filmfestival står i år värd för Audentia awards, som är ett vandringspris till kvinnliga filmskapare. Dessutom har man infört det egna Dragon award best acting, som är ett könsneutralt skådespelarpris.
Audentia award, eller Audentiapriset, instiftades 2016 av EU:s filmfond Eurimages för att främja jämställdhet inom filmbranschen. Kristina Börjesson, tidigare avdelningschef för filmstöd på Filminstitutet, är den svenska representanten för Eurimages och även en del av juryn i år.
– Det här är fjärde året det delas ut. Fonden Eurimages jobbar sedan många år med jämställdhetsarbete. Vi fördelar pengar till samproduktioner och annat, som PR-arbete, produktionsstöd, distributionsstöd och så finns det en grupp som jobbar just med jämställdhetsarbete. Där har Sverige varit med från början i princip.
Syftet med Audentia awards är att lyfta fram kvinnliga regissörer, men även att uppmuntra fortsatt filmskapande.
– Den där svåra andrafilmen gäller väl för både män och kvinnor, men kanske är ännu svårare för kvinnor i den här branschen. Så priset har ju det som kriterium också, att det ska gå till någon med en utvecklingskurva och potential att fortsätta göra film.
I övrigt handlar de kriterier som juryn har om att göra en gemensam kvalitetsbedömning.
Audentiapriset har tidigare delats ut vid Istanbul Film Festival, Locarno Film Festival samt Toronto Film Festival. Att Göteborg i år får stå värd är till viss del just Kristina Börjessons förtjänst.
– Jag förslog att det skulle komma till Göteborg i år, då det är en stor festival med ett brett utbud av film.
Könsneutralt pris
I juryn sitter förutom Kristina Börjesson den brittiska regissören Mark Cousins och den norsk-pakistanska regissören och skådespelaren Iram Haq. Cousins är mest känd för sin dokumentärserie ”The story of film”. Haq fick bland annat stor uppmärksamhet för sin film ”Jag er din” 2013. Hur de tre ska samarbeta som jury återstår att se.
– Jag har inte gjort det här innan och jag tror inte det finns jättemycket riktlinjer. Men vi sitter tisdag, onsdag och torsdag och tittar på de nominerade filmerna. Jag utgår från att vi gör det gemensamt och där är det nog upp till oss själva hur vi gör det. Jag känner mig full av tillförsikt över att det kommer att gå bra, säger Kristina Börjesson.
Filmfestivalens egna nya skådespelarpris, Dragon award best acting, slår också ett slag för jämställdhet genom att vara könsneutralt.
– Det finns egentligen två anledningar till att vi instiftat det här priset. Dels att vi vill hylla skådespeleriet som konstform och hylla de fantastiska nordiska skådespelare som finns här. Att vi valde att göra det könsneutralt är också att göra en poäng kring det, säger filmfestivalens konstnärliga ledare Jonas Holmberg.
Han menar att filmbranschen ligger efter i frågan om man jämför med andra kulturpriser.
– Inom musiken har den förändringen skett, man gör andra uppdelningar än årets kvinnliga och manliga artist, så de har kommit längre. Vi är först bland de stora filmfestivalerna med det här, men hoppas att vi får efterföljare.
Christian Egefur