Medverkande: Alicia Vikander, Eva Green, Charlotte Rampling.
Premiär: 2 februari
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Sällan har väl en svensk filmpremiär varit så emotsedd som Lisa Langseths internationella debut ”Euphoria”. Efter de närmast lavinartade succéerna ”Till det som är vackert” och ”Hotell”, där den första filmen kickstartade Alicia Vikanders framgångsrika karriär och den andra bara befäste den ytterligare, återförenas nu det filmiska radarparet i ett syskondrama med existentiella förtecken.
Black Panther
Regi: Ryan Coogler
Medverkande: Chadwick Boseman, Andy Serkis, Lupita Nyong’o.
Premiär: 14 februari
Enbart den afrofuturistiskt anstrukna trailern till tonerna av Gil Scott-Herons ”The revolution will not be televised” lovar mer än gott. Och att Marvels kommande superhjältefilm dessutom stoltserar med en närapå helsvart skådespelarensemble plus regissören till det prisbelönta rasistdramat ”Last stop Fruitvale station”, tyder på att i alla fall delar av det etniskt homogena Hollywood tagit sig i kragen.
The Florida project
Regi: Sean Baker
Medverkande: Willem Dafoe, Brooklynn Prince, Valeria Cotto.
Premiär: 1 mars
Den lär inte bli Trumps favoritfilm, men har redan fått många att förhandstippa en Oscarsnominering till medverkande Willem Dafoe. När indieregissören Sean Baker tar sig an den amerikanska mardrömmen är det ur ett klart barnperspektiv, när han i pastelliga färger skildrar sexåriga Moonees liv med sin mamma på ett ruffigt motell där även de mest slitna miljöer döljer nya äventyr.
Battle of the sexes
Regi: Jonathan Dayton, Valerie Faris
Medverkande: Emma Stone, Steve Carell, Andrea Riseborough.
Premiär: 9 mars
Vi har redan sett händelsen skildras dokumentärt i lysande ”The battle of the sexes”. Nu kommer spelfilmsversionen av tennishistoriens mest skruvade match, där före detta Wimbledonvinnaren och uttalade manschauvinisten Bobby Riggs år 1973 utmanade den kvinnliga världsettan Billie Jean King. Förhoppningsvis med lite mer substans och kvinnokamp än i tidigare vinnarskallefilmen ”Borg”.
Manifesto
Regi: Julian Rosefeldt
Medverkande: Cate Blanchett, Erika Bauer, Ruby Bustamante.
Premiär: mars
Att se alltid briljanta Cate Blanchett på vita duken är i regel en njutning, att se henne i hela 13 olika roller bådar för mångfalt mer. Nu får äntligen konstnären och regissören Julian Rosefeldts installationsfilm ”Manifesto”, där Rosefeldt låter Blanchett citera en mängd politiska och konstnärliga manifest, svensk premiär. Gissningsvis minimal handling men desto mer intellektuell bravur.
Se upp för:
Death wish
Regi: Eli Roth
Medverkande: Bruce Willis, Vincent D’Onofrio. Elisabeth Shue.
Premiär: 9 mars
Det var inte ens en vidare bra idé första gången den blev film, och att ”Hostel”-regissören Eli Roth nu gjort en nyfilmatisering av 1974 års hämndthriller ”Death wish” lär inte gör någon särskilt glad utöver den amerikanska vapenlobbyn. Att man dessutom verkar ha kryddat Bruce Willis patriarkala beskyddarvåld med inte så milda doser ironisk humor gör bara eftersmaken desto bittrare.
Karolina Bergström
Regi: James Franco
I rollerna: James Franco, Dave Franco, Seth Rogen.
Premiär: 9 februari
”The Room” är en kultfilm som sedan sin premiär 2003 blivit känd som världens sämsta film, så usel att vissa kritiker velat omvärdera den som ”outsider-konst”. ”Disaster artist” skildrar den sanna historien från den bisarra filminspelningen. James Franco har skrivit, regisserat och spelar huvudrollen som Tommy Wiseau, den mystiske drömmaren med oljesvart långt hår, obestämbar dialekt och två bälten (ett vanligt och ett för att lyfta upp hans röv) som skrev, regisserade, finansierade och spelade huvudrollen i ”The Room”.
You were never really here
Regi: Lynne Ramsey
I rollerna: Joaquin Phoenix, Ekaterina Samsonov.
Premiär: 16 april
Extremt hajpad comebackfilm från Lynne Ramsey, som inte synts till sedan ”Vi borde prata om Kevin” (2011) men som välkomnades tillbaka med råge i Cannes. Joaquin Phoenix spelar en yrkesmördare med mamma-issues som skickas iväg på uppdrag för att hitta en kidnappad tonårsflicka, och för att hämnas på kidnapparna med mesta möjliga brutalitet. Ser ut som en blodig och känslosam mix av ”Taken” och ”Taxi Driver”. Förmodligen en av nästa års bästa filmer.
Happy End
Regi: Michael Haneke
Premiär: 9 februari
Feel bad-mästaren Haneke fick ingen tredje guldpalm i Cannes för ”Happy End” (efter att ha vunnit för ”Det vita bandet” och ”Amour”). Vissa kollegor kallade filmen ”äcklig” medan andra hyllade den som klassisk Haneke, då österrikaren delvis återvänder till mediekritiken från tidigare filmer. Handlingen kretsar kring en välbärgad fransk familj i byggbranschen där samtliga familjemedlemmar verkar oförmögna att kommunicera känslomässigt med varandra. En film som växer länge efter att man sett den.
Ladybird
Regi: Greta Gerwig
I rollerna: Saoirse Ronan, Lucas Hedges.
Premiär: 2 mars
17-åriga Ladybird (namnet hon gett till sig själv) hatar sitt liv på en megakristen high school i Sacramento och drömmer om Broadway. Greta Gerwigs regidebut har redan hyllats till skyarna och fått 100 procent som betyg på filmsajten Rotten tomatoes. ”Ladybird” skildrar vuxenlivets första år där pendeln mellan narcissism och osäkerhet svänger snabbt och med samma humor och finkänslighet som mästerverken som ”Ghostworld” och ”Boyhood”.
Black Panther
Regi: Ryan Coogler
I rollerna: Michael B Jordan, Chadwick Boseman, Lupita Nyong’o.
Premiär: 16 februari
Fullträffar som ”Thor: Ragnarok” samsas med alla generiska Netflix-serier i ett universum som aldrig verkar sluta expandera. Marvelmaskinen kommer antagligen producera content tills vi alla är döda. ”Black Panther” ser dock av alla trailers ut att bli perfekt popcornunderhållning. Jag fattar inte ens vad den handlar om, men regissören Ryan Coogler och stjärnskottet Michael B Jordan är ett dreamteam som inte lär misslyckas efter hitsen ”Fruitvale station” och ”Creed”.
Se upp för:
50 Shades freed
Regi: James Foley
I rollerna: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Rita Ora.
Premiär: 9 februari
Tredje och förhoppningsvis sista delen i ”50 shades” cinematiska universum – som verkligen gjort sitt bästa för att få bdsm att verka supertöntigt. Dominatrixarnas fackförbund borde kräva en universell bojkott av den här smörjan, där filmhistoriens mest osympatiska par njuter av lyx och smisk i vaniljförpackade scener. Tredje delen handlar om att Ana och Christian precis gift sig och ... öh, nä och hej då.
Kristoffer Viita