BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Alla i gruppen kom från hiphop och rap innan. Men jag hade velat göra film i säkert 15 år. Vi började med digital storytelling, som mer är berättelser till stillbilder, men när kablar och annat började sjunka i pris så blev det mer och mer film. Vi fick pengar ifrån Levande historia så vi kunde köpa vår första systemkamera. Innan var det mest med mobilerna, berättar Enver Ramirez.
Han arbetar i dag som studieförbundskonsulent på Aktivitetshuset i Majorna, anställd av NBV, med både musik och film. Där har han rollen som mentor och coach till skapande ungdomar.
Delat på regin
Där, i ett förrådsutrymme utrustat med datorer och filmprogram, har han och Mischa Snicker suttit och klippt hennes film Allt för dig bror. Mischa står för manus, och Enver har bidragit med erfarenhet och kunskap. Regin har de delat på.
– Det började med en novell jag skrev 2014 till När andra sover. Förra året kom jag på att jag ville göra en film på samma historia, säger Mischa.
Hon är med i Alla har en historia sedan några år tillbaka och medverkade i produktionen till den tidigare blattsploitationfilmen Stämplade som föreningen låg bakom.
– Jag sade till henne att söka bidrag. Som blatte och dessutom tjej så kommer de att kasta alla pengar de har över dig, skrattar Enver.
Sagt och gjort. Mischa satte sig och skrev ihop ansökningar och fick ihop hela 100 000 kronor i olika film- och kultur- och projektbidrag. Föreningen jobbar mycket kollektivt, men varje projekt har sin egen budget.
Allt för dig bror visar upp en kall och hård Göteborgsförort präglad av droger och kriminalitet, utan att romantisera ett dugg. I filmen följer vi 15-åriga Wilma, och en del av det hon är med om är självupplevt för Mischa.
Ingen romantisering
– Filmen handlar om vänskap och svek kan man säga. Men skådespelarna fick mer en röd tråd att följa och nästan alla scener är improviserade, säger Mischa.
Alla har en historia jobbar i princip alltid med improvisation och typecastar dem de vill ha i rollerna.
– Det blir dåligt så fort de börjar ”skådespela”. Det måste vara fritt, naturligt och utan överspel. Vi får alltid höra att det är så äkta, och det är för att vi typecastar folk som lever och bor i det här på riktigt, säger Enver.
Namnet blattsploitation har de fått från filmgenren blaxploitation som växte fram i USA på 70-talet som en motpol till dåtidens helvita actionfilmer.
– Vi hade haft ett tema med blaxploitationfilm när vi kom på namnet faktiskt. Men vi gör blattefilm för blattar. Jag har suttit i kultursoffor och diskuterat utanförskap och innanförskap i många år. Men jag är ingen invandrare. Jag vandrade in för 30 år sedan och är här för att stanna. Men blatte har jag blivit kallad hela mitt liv och vi har assimilerats med det och byggt vår identitet kring att vara blattar, säger Enver.
Här avbryts intervjun kort av att Envers 13-åriga dotter som är med, och Mischa, börjar skratta.
– Va? Får jag inte köra min vanliga blatteintervju här? Jävla Majornabarn, skrattar Enver, som bevisligen inte bor i Angered längre.
”Riktig” premiär i Angered
När Stämplade var klar 2014 hyrde föreningen Alla har en historia en egen lokal och visade filmen parallellt med filmfestivalen, som inte hade antagit den. Då drog de 300 personer.
– Vi tänkte göra något liknande nu. Men så kom den med, så det gick ju inte, säger Enver.
Att Göteborgs filmfestival tog med Allt för dig bror kom lite oväntat, men glädjande. Då den inte var färdigklippt innebar det att Mischa och Enver fick tillbringa hela julen i klipprummet.
– Jag hade redan ställt in mig på att bli besviken, att den inte skulle komma med. Så det var roligt, säger Mischa.
Den första visningen på filmfestivalen ändrar inte planerna på en ”riktig” premiär på Blå Stället i Angered den 25 februari där det även blir livemusik och andra händelser runt omkring.