Tillbaka efter olycka
Maria Möllerström från Vallarum tillhör stammisarna. Hennes fräcka 1 500-kubikare Kawasaki Vulcan Drifter har den klassiska motorcykeln Indian Chief från 1940-talet som förebild.
– Det här skulle bli mitt vinterprojekt att pilla med under den kalla årstiden. Men jag fick tjuvstarta redan nu, eftersom min Classic står på verkstaden efter en olycka.
För några veckor sedan blev Maria påkörd och hamnade på sjukhus.
– Jag saktade ner för en traktor. Bilisten bakom small rakt in i baken på mig. Jag flög som en vante. Rygg och revben tog stryk.
Ont har hon än, men fartens tjusning lockar.
– I lördags körde jag för första gången efter smällen. Visst undrade jag hur det skulle kännas, men som KBT-terapeut tog jag ett pep-talk med mig själv. Allt gick fint, utan krusiduller.
Att köra hoj är det härligaste Maria vet. Sällskapet är bäst på mc-kaféet, konstaterar hon glatt under fikapausen i kvällssolen.
– Det är kul att snacka med folk. Vi är väldigt olika, men jag tror att alla känner sig hemma.
Tar en mopperunda dagligen
En trogen gäst är Stig Hastrup från Guddastad. Varje vecka kommer han till mc-träffen i Östra Sallerup, puttrande på sin gamla moppe.
– Jag kör 75 kilometer på en liter. Svårslaget!
Dagligen tar han en runda på ett par mil med sin franska Velosolex. Just en sådan moppe spelade huvudrollen i filmen Mon Oncle av Jaques Tati.
– Den är lite speciell, min knallert. I stället för kedja drivs den av en liten rulle på framhjulet, visar Stig. I folkmun kallas den ”hängpung” eftersom svänghjulet hänger ner på ena sidan däcket och bensintanken på den andra.
– Fort går den inte, knappt 30 kilometer i timmen, men jag har ingen brådska. Jag njuter av naturens alla dofter.
Knuttarna från mopedklubben Blau Rög i Önneköp är rörande överens: Här kan alla vara med! Det spelar ingen roll om du köper en gammal skrotmoped för en 50-lapp eller en klassisk Puch från 70-talet.
”Rediga hästkrafter”
Plötsligt hörs hovklapper på vägen. In på gårdsplanen svänger en hundra år gammal vagn, dragen av en trygg nordsvensk brukshäst. På kuskbocken tronar Torsten Andersson från Ulatofta gård. Han beordrar fram en kopp kaffe och konstaterar klurigt:
– Nog för att det finns 50–60 hästkrafter laddade i en sån där cykel, men jag tycker nog att di behöver litta rediga hästkrafter här på träffen.
Motorcyklisten Jonny Lundqvist från Eslöv beundrar Torstens vackra sto Heidi. För egen del föredrar han sin välpolerade sportcykel Honda Devil.
– Förr körde jag 1 400-kubikare. Det gick lite för fort. 700 kubik är lagom. Sedan min fru gick bort är jag ute och kör en hel del och träffar folk. Nu är jag här för andra gången. Toppentrevligt!